וירא- אברהם איש החסד!

"שיחה לפרשת וירא". למה עד שהגיע אברהם אבינו, לא היה אדם אחד, שהיה ראוי לקרוא לו בשם הזה, 'עמוד החסד'?!. "מה ההבדל בין חסד לרחמים?". "מה ההבדל בין נח לאברהם?" ביאור נפלא משיחתו של הרב ברוך רוזנבלום לפרשת וירא.

אברהם איש החסד!


אברהם אבינו נקרא בשם 'עמוד החסד'. זה שמו של אברהם אבינו, שנאמר תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם...



המשנה באבות אומרת

עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים ...


אומרים חז"ל, שזה כנגד שלושת האבות – על התורה, כנגד יעקב. על העבודה, כנגד יצחק ועל החסד כנגד אברהם.


העולם נברא בזכות מידת החסד, שנאמר (תהילים פט, ג) עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה...


נשאלת השאלה:

והלא אברהם אבינו, לא היה בעל החסד הראשון בעולם?. 


מתחילת בריאת העולם, עברו עשרים דורות עד שהגיע אברהם אבינו. בעשרים דורות האלה, העולם עמד בחסד, עד שבא דור המבול, ועקר את מידת החסד, בזה שגזלו אחד מהשני.


אם העולם היה בנוי בחסד, כולנו שואלים את עצמנו – אז למה אף אחד מהעולם, עד שהגיע אברהם אבינו לא נקרא בשם 'עמוד החסד'?



תשובתו של הספר שיח יצחק (גם המלבי"ם מרחיב בנושא):

ישנה מידה שנקראת חסד, וישנה מידה שהיא ענף  מענפי החסד, שנקראת בשם רחמים.


בקורבנות של הבוקר אומרים -  ותתנהג עמנו ה' אלוקינו במדת החסד ובמידת הרחמים...


בנפילת אפיים אנחנו אומרים - גדולת רחמיך וחסדך תזכור היום לזרע ידידך כמו שהודעת לענו מקדם..


בברכת המזון אנחנו אומרים - הזן את העולם כולו בחן, בחסד, ברווח וברחמים רבים...


בנשמת כל-חי אנחנו אומרים - הַמְנַהֵג עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד וּבְרִיּוֹתָיו בְּרַחֲמִים רַבִּים...


יש מושג של חסד, ויש מושג של רחמים. 


"למה קוראים חסד?" ו- "למה קוראים רחמים?"



מסביר הרב רוזנבלום על פי רבינו בחיי חובת הלבבות, שער עבודת אלוקים:

אם בא יהודי לבית הכנסת, לאחר תפילת ערבית, ואומר – רבותי, יש לי בן חולה, והעלויות הרפואיות גבוהות מאוד, אני לא מצליח להתמודד איתם..."


שומעים את זה הציבור... כל אחד נותן לו משהו ..50 שקל... 100 שקל.. 200 שקל...


אומר המלבי"ם – זה רחמים.


תינוק צורח ... אתה ניגש אליו ונותן לו מוצץ.


זה חסד או רחמים? אלו רחמים. זה שבן-אדם צריך ואתה נותן לו, זה ענף מן החסד.


חסד, פירוש הדבר – הוא לא ביקש ממך, ואתה בא מיוזמתך ונותן לו.


אברהם אינו כן ! הוא הולך ומחפש אורחים שיבואו!


כשבא איש לבית הכנסת ומבקש צדקה, אתה נותן לו . למה?

כי מתעוררת אצלך מידת הרחמים, ואתה נותן!

יוצא שמתעוררת אצלך, מידת הרחמים.


אומר חובת הלבבות – פעמים שהחסד הזה, זה רחמים כדי להשתיק את המצפון.

מישהו בא לבקש צדקה, המצפון אומר לך 'אל תהיה רשע, תיתן לו'...

אז בשביל להשתיק את המצפון, אתה נותן לו.


אבל אם אתה נותן את הצדקה , מבלי שמבקשים ממך... אתה מארח אורחים מבלי שיבקשו ממך, אם אתה אומר לאורחים אתה רוצה לאכל לחם? אני אתן לך סטייק! זה נקרא מידה של חסד!


נח, עם כל מה שהוא עשה, מתי הוא עשה חסד? - הוא עשה חסד, כאשר ביקשו ממנו.


באו אליו ואמרו לו – תטפל באבא שלך, תטפל בסבא שלך.. הוא טיפל! אבל כשבאו לבקש ממנו...


באו לנח ואמרו לו – אדוני, צריך לטפל בתיבה, יש חיות! - אני אטפל!


היונה באה לתיבה, אחרי ששבוע שלם היא לא נחה... אין בעיה, הושיט לה את ידו!

נח לא עושה מיוזמתו כלום! הוא לא נקרא בעל חסד, הוא נקרא בעל הרחמים!


אבל אברהם אינו כן, אברהם הולך ועושה מיוזמתו .

בונה בתי תמחוי, אף אחד לא ביקש ממנו. הוא רץ ומחפש אורחים, כשאף אחד לא מבקש ממנו.

בשלישי למילתו, הוא מחפש אורחים!



 התורה מציינת (בראשית פרק כ פסוק א): 

"וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב וַיֵּשֶׁב בֵּין-קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר וַיָּגָר  בִּגְרָֽר"


מבאר רש"י

ויסע משם אברהם. כשראה שחרבו הכרכים ופסקו העוברים והשבים נסע לו משם...


מה אכפת לך שלא באים אנשים? יותר טוב, יש לך חופש עכשיו...

 אברהם לא יכול – הוא רוצה לתת! אין כאן אנשים, אני עובר מפה! בשבילי זה העיקר.


לכן אברהם אבינו, מידתו היא מידת החסד!


מבארים חז"ל שבזה, קיים אברהם אבינו וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו.


אמר אברהם אבינו – הקב"ה נותן גשם כשמבקשים? לא... הוא נותן גם כשלא מבקשים... הקב"ה נותן פרנסה לאדם, גם כשלא מבקשים!


הַמְנַהֵג עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד וּבְרִיּוֹתָיו בְּרַחֲמִים רַבִּים  - הקב"ה עוזר לאנשים כשמבקשים, והוא עוזר גם כשלא מבקשים.


אומר אברהם אבינו – אם יבקשו , אני ודאי עוזר...


אם אתה בא לבקר את החולה ועוזר לו, כי אתה לא רוצה לשמוע את הצעקות. זה לא חסד, זה רחמים!


אומר אברהם – אני רוצה לדבוק במידת הרחמים של הקב"ה , מהי?

שהוא עוזר לאנשים, מבלי שיבקשו.


אם אלה הדברים, למדנו בס"ד דבר נפלא:

היסוד של אברהם אבינו, זה מידת החסד ולא מידת הרחמים, ולכן אברהם נחשב לראשון, בשם מידת החסד, ולא בשם מידת הרחמים.




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏