וירא- חסד בצנעה עדיף!

"סיפור לפרשת וירא". "משל ונמשל לשבת פרשת וירא" המבארים מדוע התורה רואה חשיבות בהכנסת האורחים של שלשת המלאכים שהכניס אברהם אבינו, בשונה מיתר בתי התמחוי שפתח?... משל ונמשל המבארים את מעלת החסד שאיננו לצורכי פרסום...

חסד בצנעה עדיף!

בפרשת השבוע התורה מסקרת ומפרטת את הביקור של שלשת המלאכים לפרטי פרטים:

"וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם...יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ...

וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם...

וַיְמַהֵר אַבְרָהָם...

וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם...

וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ...

וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם..."


הגמרא  (במסכת בבא מציעא דף פו.) וכן המדרש (בראשית רבה מח') מבארים שכל פעולה ופעולה שאברהם עשה כאן, אלוקים שילם על כך לבניו בתקופת שהותם במדבר:

 

בשכר שאמר להם "יוקח נא מעט מים" – זכו בניו לבארה של מרים שליוותה אותם במסעות.

 

בשכר שאמר "ורחצו רגליכם" – יזכו בני ישראל שהשם ירחץ אותם לעתיד לבוא מטומאתם כפי שהתנבא ישעיהו בפרק ד'.

 

ובשכר שאמר "והשענו תחת העץ" – זכו בניו לענני הכבוד.

 

בזכות שאמר "ואקחה פת לחם" – זכו למן,

 

ובזכות "והוא עומד עליהם" – זכו שהשם הלך לפניהם!

 

נשאלת השאלה:

התורה לא מאריכה בדרך כלל, וכל מילה בה מדודה ומחושבת. אם כך, מדוע התורה מפרטת לפרטי פרטים אירוח של 3 אנשים בעוד את כל מפעלי החסד של אברהם אבינו ובתי התמחוי שהיו בבעלותו התורה מסכמת בארבע מילים בפרשה הקודמת: "ויטע אשל  בבאר שבע''?

 


לומדים מכאן חז"ל יסוד נפלא: 

התורה מדגישה חסד שנעשה בין קירות הבית - חסד שלא נעשה עם נגיעה כל שהיא של כבוד או פרסום...

 

 

נביא סיפור שסיפר הרב פינחס קזיוף שליט"א הממחיש זאת:

 

להצלת חיים של ילד נדרשו 500,000 דולר להוצאות רפואיות: טיסות, ניתוח בחו"ל, אשפוז והחלמה. הכסף שנאסף לא הגיע ל- 100,000 דולר ומצב הילד יתדרדר מיום ליום.

 

גבאי הצדקה נאלצו לפנות לר' שמעון הגביר ולבקש את תמיכתו. זה הסכים בתנאי שיפורסם הדבר בכל ערוצי התקשורת ופרסום בעיתונים ובמקומונים שר' שמעון הגביר הציל חיים של ילד בן שבע.

בלית בררה נענו הגבאים לדרישתו וחיי הילד ניצלו.

 

באותו הרחוב של ר' שמעון הגביר גר יהודי בשם יוסף העני. לא שפר עליו מזלו כשכנו המוכבד וחי הוא 'מהיד לפה'. 


יום אחד כשיצא מקופת חולים פגש יהודי שנראה לחוץ. "מה קרה?" שאל יוסף העני את האיש.


"סוגרים את בית המרקחת בעוד 3 דקות חסרים לי 10 שקלים כדי לקנות תרופה לא אספיק ללכת הביתה ולחזור, אם לא אשתה את התרופה היום חיי בסכנה".

 

יוסף העני לא חיכה לבקשה, וויתר על התרופה שלו ונתן את ה-10 שקלים האחרונים לבן שיחו ובכך הציל את חייו.

 

לאחר 120 שנה עלה ר' שמעון הגביר לשמים. איך שהגיע ראה הוא ספריות על גבי ספריות ומלאך עומד בכניסה

"סליחה מה יש בספריות הללו?" שאל את המלאך.

"אהה כאן רשומים כל המצוות שעשו האנשים במהלך חייהם" השיב המלאך בסבר פנים.

"זה עולם האמת?" הקשה הגביר

"בוודאי!" ענה המלאך

"אם כך, ראה אם אני רשום בבקשה?" ביקש ר' שמעון לדעת

 

המלאך ניגש בהתלהבות ושאל: "מה המצווה שאתה רוצה לבדוק?"

"אוהו... הצלתי חיים של בן אדם!" התרברב מיודענו.


המלאך התרגש "להצלת חיים יש ספר מיוחד המונח במקום שמור בהמשך המסדרון..."

 

לא אחד כמו ר' שמעון הגביר התמהמה. הוא רץ ונכנס להיכל מפואר בו ניצב על הבמה ספר ענק ושני מלאכים עומדים ניצבים לפניו.


"סליחה זה עולם האמת כאן?" שאל אותם

"בוודאי!" ענו המלאכים


"אם כך, הצלתי חיים בדקו אם אני רשום בבקשה?" ביקש ר' שמעון

 

המלאכים שמעו את הסכום העצום ששילם האיש ופתחו בדף הראשון ואכן בשורה השנייה נכתב שר' שמעון הגביר הציל חיים.


"סליחה זה עולם האמת כאן?" שאל אותם שוב

"בוודאי!" ענו המלאכים


"אם כך מי נכתב לפני?" הקשה ר' שמעון הגביר

 

לאחר בדיקה השיבוהו: "יוסף העני שכנך ב-10 שקלים הציל גם הוא חיי אדם!"

 

"סליחה אמרתם שזה עולם האמת כאן? הכיצד הוא לפני?!" שאל אותם

 

חייכו המלאכים וענו בפשטות: "כאן אנו לא מסתכלים על הסכום אלא על המטרה שלשמה הוא ניתן. אתה ביקשת פרסום וקיבלת כבוד הוא עשה זאת לשם שמים!..."

 

זהו המשל והנמשל ברור:

 

אברהם אבינו אומנם החזיק בתי תמחוי וכלכל אלפי אנשים וקרבם ליהדות. אך היה שם גם כבוד ופרסום - התורה לא מדגישה חסד שכזה...

 

אבל בהכנסת האורחים המיוחדת שהייתה בזמן שאף אחד לא יצא מהבית - הכנסת אורחים לשם הכנסת אורחים התורה מפרטת ומדגישה כל דבר לפרטי פרטים והקב"ה נותן על כל פעולה שכר לבניו אחריו...

 


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏