ראש השנה- "תהיה חכם - תזכה בדין!"

"דרשה קצרה לראש השנה". שיחת חיזוק ליום ראש השנה". על הצורך להיות חכם בשביל לזכות בדין. "מה הקשר בין יוסף לראש השנה?". "האם חלום פרעה היה בראש השנה?" - מה ניתן ללמוד מפיתרונו של יוסף ליום הדין?. ביאור נפלא בדברי חז"ל: "ההוכחה שיציאת יוסף מן הבור הייתה בראש השנה". אם אתה רוצה לדעת מה זה ראש השנה, תעביר מול עינך, כל מה שקרה אשתקד, מתוך ידיעה שכל זה נגזר בשנה שעברה - בראש השנה"... מעובד משיחתו של הרב ברוך רוזנבלום...

"תהיה חכם - תזכה בדין!"


חז"ל אומרים: "בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין" 

מהיכן יודעים זאת? מניין הראיה לדבר הזה?


אם אומרים שיוסף יצא מבית האסורים בראש השנה, אז מתי היה החלום של פרעה?

בליל ראש השנה. כפי שנאמר בתורה (בראשית מא, א): "וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹֽר"

אומרים חז"ל - הייתה נפשו של פרעה מבקשת לצאת.

שמע שר המשקים, שנשמתו של פרעה הולכת לצאת (אף אחד מהחרטומים לא פתר לו את חלומו, לשביעות רצונו...) לפתע הוא אומר לפרעה: "אֶת חֲטָאַי אֲנִי מַזְכִּיר הַיּוֹם"...


לשם מה אתה צריך להגיד: "אֶת חֲטָאַי אֲנִי מַזְכִּיר הַיּוֹם?"

ידוע, מה שהזוהר הקדוש כותב בתחילת פרשת ניצבים: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל  - כל מקום שנאמר בו הַיּוֹם  - זהו ראש השנה.


יוצא איפה, שאם "הַיּוֹם" זה ראש השנה, אז ראש השנה מופיע גם בתחילת ספר איוב (א, ו-ז):

"וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה' וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם. וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן מֵאַיִן תָּבֹא וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת ה' וַיֹּאמַר מִשּׁוּט בָּאָרֶץ וּמֵהִתְהַלֵּךְ בָּהּ – גם כל זה קרה, בראש השנה.


בא שר המשקים, ואומר אֶת חֲטָאַי אֲנִי מַזְכִּיר הַיּוֹם - "הַיּוֹם" , זה ראש השנה.

בראש השנה מריצים את יוסף מן הבור, ומעמידים אותו לפני פרעה.


אומר לו פרעה: " ... תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתֽוֹ"

משיב לו יוסף: "בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹֽה".


מה זה בִּלְעָדָי? אומר יוסף לפרעה: דע לך, חוץ מהקב"ה, אף אחד לא יכל לענות לך!

אומרים המפרשים – זה ראש השנה, שאדם יודע , שבלי הקב"ה, אין לו שום דבר.


"בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה": מה שהקב"ה נותן לך באותו היום - זה מה שיש לך לכל השנה, ומה שהוא לא נותן לך - אין לך!... זה נקבע הַיּוֹם - בראש השנה.


יוסף פותר את החלום לפרעה... תבאנה שבע שנות שבע, ואחר כך שבע שנות רעב...

ועל  הישנות החלום פעמיים, כי ממהר ה' לעשות טוב.


קיבלת את הדין הזה הַיּוֹם - בראש השנה יום שבו נשפטים כל המדינות: "ועל המדינות יאמר, איזו לחרב ואיזו לרעב" - זה עכשיו נגזר! אתה הולך להיכנס לשבע שנות שׂבע...


בא יוסף ואומר (בראשית מא, לג): "וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם וִישִׁיתֵהוּ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" 

נשאלת השאלה:

לשם מה נדרש אפסנאי  נבון וחכם?!

אפסנאי צריך להיות אדם, שיודע לארגן, לאפסן דברים. לא צריך להיות חכם בשביל זה?!


מביאה הגמרא (מסכת תמיד לב, א) מיהו הנקרא "חכם": "אמר להם אידין מתקרי חכים? אמרו ליה: איזהו חכם הרואה את הנולד"


ביאור:

שאלו חכמי אלכסנדריה, את חכמי ישראל – מיהו הנקרא חכם? אמרו להם – הרואה את הנולד.


שואל החתם סופר:

אם הוא כבר נולד, מה צריך חכמה?!

היה לו לומר איזה הוא חכם? את שהוא עתיד להיוולד, לא את הנולד בעצמו?! 


משיב החתם סופר:

אדם חכם מסוגל כעת לחיות את המציאות העתידית - זו החכמה שיש לו...


על פי זה ניתן להבין מה מבקש כאן יוסף?

אומר יוסף לפרעה: מאוד קשה לבן-אדם, בשנות שֹבע לראות רעב.

(כשבן אדם רואה הכל בשפע בחנויות, ואומר לו מישהו: "תדע לך, ממש בקרוב הולך לבוא רעב עלינו!... תגובת השומע תהיה מיד: "פחחח... על מה אתה מדבר? נראה לך?!)


אומר יוסף לפרעה: כדי להתארגן לשנות הרעב, אתה חייב איש נבון וחכם... אחד שרואה את הנולד, שמבחינתו, הרעב כבר התחיל... רק אחד שרואה כבר עכשיו את הרעב - ידע לאפסן את המזון בצורה נאותה. מבחינתו, את השפע שהוא רואה בעיניו כעת, לא קיים אצלו... אדם שרואה רעב ולא שפע מול עיניו, אדם כזה, ידע להתארגן לקראת שנות הרעב...


יוסף יצא מבית האסורים בראש  השנה. כולנו, יכולים לצאת מבית האסורים, בראש השנה. וכולנו גם, נמצאים בבית האסורים, בראש השנה.


את הדברים הללו כותב רבינו יונה:

מָשָׁל לְכַת שֶׁל לִסְטִים שֶׁחֲבָשָׁן הַמֶּלֶךְ בְּבֵית הָאֲסוּרִים וְחָתְרוּ מַחְתֶּרֶת פָּרְצוּ וַיַּעַבְרוּ וְנִשְׁאַר אֶחָד מֵהֶם בָּא שַׂר בֵּית הַסּוֹהַר וְרָאָה מַחְתֶּרֶת חֲתוּרָה וְהָאִישׁ הַהוּא עוֹדֶנּוּ עָצוּר וַיַּךְ אוֹתוֹ בְּמַטֵּהוּ אָמַר לוֹ קְשֵׁה יוֹם הַלֹא הַמַּחְתֶּרֶת חֲתוּרָה לְפָנֶיךָ וְאֵיךְ לֹא מִהַרְתָּ הִמָּלֵט עַל נַפְשֶׁךָ?!.

אומר לנו רבינו יונה: אנחנו בבית הסוהר. היצר הרע, כלא אותנו. הקב"ה חתר לנו חתירה לצאת, אנחנו קשיי יום, אם אנחנו לא נמלטים. כדי לדעת איך יוצאים, צריך להיות חכם, הרואה את הנולד.


ר' ישראל סלנטר כותב: שאדם חייב לצייר לעצמו  את יום הדין.

אתה הרי לא רואה כלום ביום דין - ראש השנה! ב"ה הכל בסדר.. יום רגיל.. אתה לא צם, לא מתענה. יום נהדר, עושים כל-כך הרבה סימנים על השולחן – תמרים, גזר, סילקא, רימון מתוק ואפילו דבש... 


לכן, אומרים לך: "אדוני, תתעורר! אתה לא רואה מול העיניים! עליך להיות "איש נבון וחכם!"...


נסיים במה שכותב הרב דסלר:

"אמר לי אבא, אם אתה רוצה לדעת מה זה ראש השנה, תעביר מול עינך, כל מה שקרה בשנה שעברה. כל זה נגזר, בשנה שעברה - בראש השנה"...


וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם – אם אתה רוצה להיות אדם שזוכה בדין, תהיה חכם!.


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏