אירוסין- "מצאת או שעדיין מחפש?"

"דבר תורה לסעודת האירוסין". "דרשה לאירוסין" תירוץ הסתירה בין הפסוקים: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב" ל- "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה". דיוק מהפסוקים האם מצאת או שעדיין אתה מחפש - זה שיקבע את גורלך!". אם אתה "צריך לומר משהו בוורט של חבר" או "חייב להגיד משהו באירוסין של קרוב משפחה" מתאים כ- "דרשה קצרה לאירוסין"

"אישה - מציאה בהווה או בעתיד?"

שלמה המלך אומר בספר משלי (פרק יח, כב): "מָצָא אִשָּׁה - מָצָא טוֹב...". אילו רוצה האדם למצוא משהו טוב לעצמו, הדרך הטובה ביותר זה פשוט להתחתן - "מָצָא אִשָּׁה - מָצָא טוֹב".

אך אם נתבונן בספר נוסף שכתב שלמה המלך, שם הדברים נראים אחרת לגמריי... בספר  קהלת (פרק ז, כו) נאמר על האישה: "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה"  מפסוק זה מובן הפוך בדיוק - מי שרוצה להביא על עצמו רעה שייתחתן... שהרי האישה היא בעצם האסון הגדול שיכול לקרות למי שרווק - 'מר ממוות'.


נשאלת השאלה: 
מה ההגיון?! יש לכאורה כאן דבר והיפוכו?
אם כן, לא ברור מה לעשות: "האם כדאי להתחתן או להישאר רווק?"


חז"ל מיישבים את הסתירה בין הפסוקים מדקדוק במילים "מצא או מוצא": 
בפסוק הראשון משתמש שלמה המלך בלשון עבר  "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב".  ואילו בפסוק השני משתמש שלמה המלך בלשון הווה: "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִישָּׁה"

הגמרא (מסכת יבמות סג:) מביאה הנהגה שהייתה לאנשים בארץ ישראל:

במערבא (= ארץ ישראל שנמצאת במערב לבבל) פנו לאדם שבא בקשרי השידוכין ושאלו אותו: "מצא או מוצא"?
רומזים היו לו בשאלה: האם זו אישה טובה: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב" או חלילה ההפך: "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִישָּׁה"? 

מה השאלה הזו?! וכי איזה חתן יענה שלא?! הרי אם זו התשובה הוא יבטל מיד?!

אלא חכמי ישראל היו מוודאים עם החתן האם יגיע לשאיפת חייו בחיי הנישואין וכך אומרים לו: 
שמע נא חתן יקר, עליך להחליט כעת האם הנך בגדר 'מצא' או בגדר 'מוצא' שהרי שארית חייך תלויה בזה. 

מוצא
אם אתה מרגיש שלא רק עם הבחורה הזו יכולת להגשים את מטרת הנישואין, אזי דע לך! מקח רע לקחת... "מר ממוות הבאת על עצמך"... 
וזה שאומר שלמה המלך:  "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִישָּׁה". 

אם אתה עדיין מחפש את בחירת ליבך - אתה כרגע מוצא - משמע עדיין מחפש - לא תגיע אל סיפוקך וייעודך לעולם...

מצא
אך אם כל מאוויך נשואות אל בחירת ליבך - אתה מרגיש שרק איתה אתה יכול להגיע אל פסגת שאיפותיך כשהפסגה אצלך היא כמובן לצורך ציווי ה' והיא הנתינה לאישה והשראת השכינה בינכם - עליך אומר שלמה המלך: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב".

אם מצאת את בחירת ליבך - אתה כרגע 'מצא' - משמע אין לך כבר מה לחפש - הרי שתגיע לייעודך לשמו באת לעולם הזה...

מכיוון וברור לנו כי החתן והכלה שלנו מצאו את זיווגם וכל מטרת נישואיהם היא לשם שמיים. אזי בוודאי שמצפה להם הטוב ביותר בחיי הנישואין...

נאחל להם שיקימו בית נאמן בישראל לרוח ישראל סבא... 

© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏