בלק- יש לך כסף? או אין לך?!

"משל ונמשל לפרשת השבוע פרשת בלק". משל נפלא שמביא המגיד מדובנא כתשובה על השאלה: "מדוע ה' כועס על עמון ומואב שלא קידמו את בני ישראל בלחם ובמים?" והלא זו הוצאה אדירה?! להאכיל 600,000 גברים חוץ מנשים, זקנים וטף זו הוצאה שיכולה להוציא מאיזון כל מדינה מתוקנת?! וביאורו הנפלא "בעקבות פרשת השבוע - בלק".

יש לך כסף? או אין לך?!

 

"ובלק בן ציפור מלך למואב.."

 

התורה מצווה (דברים כג, פסוקים: ד-ה):

"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל ה'.  גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי, לֹא-יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד-עוֹלָם.."  

 

התורה מבארת מדוע עונש כה חמור (דברים כג, פסוק: ו'):

"עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ".

 

שואל המגיד מדובנא:

לכאורה מה בסך הכול עשו עמון ומואב? "עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם". ברור לכל בר דעת שמבחינה כלכלית מדינה נורמאלית לא יכולה ל"העמיס" על עצמה עול כלכלי שכזה?!

גם אם מדובר בסך הכול בלחם ומים ולא מעבר, הרי זו הוצאה אדירה?! להאכיל 600,000 גברים חוץ מנשים, זקנים וטף זו הוצאה שיכולה להוציא מאיזון כל  מדינה מתוקנת?!

 

 על מה הטענה?! ולמה עונש כל כך חמור?!

 

 

מבאר המגיד מדובנא בדרך של משל ונמשל:

 

עשיר אחד חיפש לביתו בחור ישיבה אך לא אחד מהרגילים אלא שיהיה 'עילוי' - הנבחר שבתלמידים.

כחלק מהתנאים סוכם, שאב הכלה יעביר כרטיס אשראי עם תקרה של כ- 15,000 ש"ח על מנת שהחתן יוכל להתמסר ללימודי הרבנות והדיינות ולהיות לדיין ומורה הוראה בישראל. זאת בנוסף למגורים בדירה הנמצאת בוילה המפוארת שלו במרכז העיר

 

חתן כזה הוא משאת חייו, והוא הסכים.

 

במשך 5 שנים כילכל את חתנו, ביתו וארבעת ילדהם בשמחה. והנה חודש אחד כרטיס האשראי לא עבר בקופות הסופר לאחר בירור קצר נודע לחתן כי חמיו עצר את הכרטיס.

לפליאתו השיב העשיר: "אין באפשרותי לממן אתכם יותר המשבר הכלכלי הפתיע גם אותי... בפרט שמדובר על עוד 8 שנים, ועליך להפסיק את לימודך ולצאת לעבוד!". כל טענותיו של החתן על ההסכם החתום בניהם לא הועילו...

 

לא חתן כזה יוותר בקלות על רצונו להעפיל לפסגת ההוראה בישראל, הוא ארז בתיקו בגדים וספרים ונעלם.

כשראתה ביתו שבעלה איננו מגיע ואף לא יוצר קשר פנתה לאביה בכעס: "מה עשית?! מה הרווחת? כעת עליך לפרנס אותי ואת ארבעת ילדי והשארת אותי עגונה?!..."

 

עברו שבעה חודשים והעשיר הבין כי עליו לפעול... הוא פנה לחבריו מהתקשורת, אצלם הוא מפרסם את עסקיו הענפים והללו פרסמו את תמונתו של החתן בכל ערוצי המדיה והרשתות החברתיות.

 

לאחר שבמשך חודשיים נוספים לא נמצא החתן האובד החליט העשיר לשים קץ לפרשה והכריז שהמסגיר את החתן לידיו יקבל 1,000,000$.

 

הפרסום החל לרוץ בכל הארץ ותמונתו הוצגה בכל מכשיר נייד במדינה. 

 

שרת בית הספר אזורי באותה מדינה ניגש למחסן הנטוש כדי לחפש דבר מה, להפתעתו הוא מבחין באיש הרכון על ספריו ושקוע בלימודו. האיש נראה מוכר... הוא מביט במכשיר הנייד ומבין שזה המבוקש.

 

הוא לא חושב פעמיים נועל את המחסן ורץ להתקשר למציע הפרס.

 

הוא מבקש שיגיע עם תיק בשטרות שאינם מסומנים... והלה מבטיח לקיים את דבריו במידה ויתברר כי אכן נמצא החתן הנוטש...

 

המסירה מתבצעת והחתן מובא לפני רב העיר. "כבוד הרב הנה החתן שהשאיר את ביתי עגונה כבר למעלה משנה" פתח העשיר

 

לפליאת הרב השיב החתן: "כבוד הרב! הייתכן?! יש בידי מסמך חתום מחמי על הסכם השכר והוא מתכחש לו?!

 

ואם יטען שאין לו בכדי לפרנסני, זה עתה שילם הוא סכום עתק שיכל בו לפרנס גם את נכדי..."

 

אם באמת אין לו כסף כיצד שכר אנשים ושילם כל כך הרבה כסף?!

 

העשיר החוויר וברח כלעומת שבא...

 

 

זהו המשל והנמשל ברור מאליו מתרץ המגיד מדובנא:

 

התורה מצווה: "לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל ה'.  גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי, לֹא-יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד-עוֹלָם".  

 

והתורה אכן מבארת מדוע עונש כה חמור: "עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" 

ואם תאמר והלא זו הוצאה כלכלית שלא התאפשרה להם?! 

 

מבטלת התורה את הטענה הזו ומדגישה:  "וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ".

 


 אם באמת אין להם כסף כיצד שכרו את בלעם ושילמו לו כל כך הרבה כסף?!... 



ל"סיפור עם מוסר השכל לפרשת בלק">>>לחץ כאן


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏