בלק- סמיכות הפרשיות

"פרשת בלק דבר תורה קצר". רעיון יפה ששמעתי מהרב ברוך רוזנבלום המובא בספר דודאי יעקב בפרשת קרח: "הקשר בין פרשות קרח-חקת-בלק". "שלשת הפיות ושלשת הקדושות"...

סמיכות הפרשיות


קרח - חקת - בלק

 

מובא  בספר דודאי יעקב לפרשת שבוע - קרח שאלה ששאל הוא את רבו:

 

מדוע לשלושת הפרשיות שעוסקות בפה:

קרח=פי הארץ,

חקת=פי הבאר,

בלק=פי האתון 

 

בשלושתם יש בשמם את האות קו"ף?

 

לראשונה קו"ף בתחילתה – פרשת קרח.

לבאה אחריה קו"ף באמצעיתה חקת,

ולאחרונה קו"ף בסופה פרשת בלק

 

השיב לו הרב:

האות קו"ף מסמלת קדושה, ולכן שלושת הפרשות האלה, יש בהם קדושה.

 

האות קו"ף במילה קרח ניצבת ראשונה לומר שלקרח הקדושה שלו נבעה מתחילתו - מההורים שלו כפי שהתורה מעידה שיש לו במה להתפאר למרות רישעותו: "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי.." . לכן האות קו"ף באה בתחילת השם: קרח. 

 

פרשת חקת עוסקת בפרה אדומה. לפרה אדומה יש קדושה עצמית, היא לא קדושה כיוון שאמא שלה הייתה אף היא פרה אדומה, או שתעביר היא תורשה לדורות הבאים אחריה... ומכיון שהקדושה שלה היא עצמית, לכן הקו"ף מופיעה באמצע שמה: חקת.

 

כעת ברור מדוע בפרשת בלק, הקדושה באה בסוף כיוון שלבלק עצמו אין שום קדושה ואף אין לו ייחוס כל שהוא. אבל מהרשע בלק, יצאה רות המואביה (בנו של בלק היה עגלון מלך מואב, וממנו יצאה רות ומרות המואבייה יצא דוד המלך). לכן האות קו"ף באה בסוף השם: בלק

 

נסכם:

ישנם שלוש קדושות בפרשות הללו: קדוש קדוש קדוש

 

קרח - חקת - בלק

 

הקדושה של קרח באה לו מהוריו לכן הקדושה מאחריו. 

 

 חקת - מדברת על קדושה עצמית של פרה אדומה ולכן הקדושה בה = באמצעיתה.

 

ואילו אצל בלק זו קדושה שעתידה לצאת ממנו, והכוונה היא לרות המואבייה ודוד המלך.



לדבר תורה נוסף לשבת פרשת בלק>>>לחץ כאן


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏