בא- ההתעללות במכת ארבה

"דרשה לפרשת בא". מדוע דווקא במכת הארבה יש "ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים"? מה התייחדה זו מהאחרות?. ביאורים נפלאים של הכלי יקר, הבן איש חי ורבי לייב יששכר על ההתעללות של הקב"ה במצרים דווקא במכת הארבה...

ההתעללות במכת ארבה


"ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים"

נשאלת השאלה:
מדוע דווקא במכת הארבה יש "ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים"? 
מה התייחדה זו מהאחרות?

כלי יקר משיב: 
זו המכה היחידה שאפשר עדיין להראות לילדים יש עדיין ארבה (תימנים אכלו גם כאן בשנות ה-50) 
והוא מביא את הרמב"ן: שעד היום אם נכניס ארבה למצרים הוא לא יאכל כלום וזהו: "שיחו בכל נפלאותיו" כשאדם יראה זאת ידבר בשבח ה'. 


ומה הייתה התעללות? 

רש׳׳י: 
המצריים התלהבו שיש הרבה ארבה - יש אוכל! 
וה' הביא רוח חזקה ו"לא נשאר ארבה אחד בכל גבול מצרים" גם אלו שכבשו והמליחו.


בן איש חי: 
ההתעללות היא ש"החיטה והכוסמת לא נוכו" - נשארה בשביל הארבה לא בשביל מצרים...


ר׳ לייב יששכר: 
"לא נשאר ארבה אחד בכל גבול מצרים"- לאחר הצפרדע סומנו הגבולות (ע"י נטיעות) עם מצרים וכוש. 

בא הברד וחיסל את העצים. 

וכעת בא הארבה וחידשו מחדש את הגבולות.
 
והראייה לזה: (תהילים ק"ה פסוק ל"ג): "וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם"


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏