"הִלְכוֹת לימי סְפִירַת הָעֹמֶר"

מקבץ "הִלְכוֹת לימי סְפִירַת הָעֹמֶר" מנוקד כפי שמובא בחוברת "שער ההלכה ניסן של הרב שלום דוד נקי: מִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר, מִצְוַת סְפִירַת הָעֹומֶר, זְמַן הַסְּפִירָה, אֲכִילָה קֹדֶם הַסְּפִירָה, לְשֵׁם יִחוּד קֹדֶם הַסְּפִירָה, סְפִירַת הָעֹמֶר שֶׁל גְּאוֹן עוּזֵנוּ רַבִּי יִשְׂרָאֵל אֲבִיחֲצִירָא "הַבַּבָּא סָאלִי", החייבים והפטורים ממספירת העומר, דין אדם שטעה בספירה, מִנְהֲגֵי יְמֵי הָעֹמֶר: פִּרְקֵי אָבוֹת,נִשּׂוּאִין, כְּלֵי נְגִינָה, שֶׁהֶחֱיָנוּ, קְנִיַּת בְּגָדִים וְדִירָה חֲדָשָׁה, תִּסְפֹּרֶת, ל"ג לָעֹמֶר, עֲלִיָּה לְמִירוֹן וּלְקִבְרוֹת הַצַּדִּיקִים, מִדִּבְרֵי הַבַּבָּא סָאלִי וּבְנוֹ רַבִּי מֵאִיר אֲבִיחֲצִירָא זִיעָ"א עַל הָעֲלִיָּה לְמִירוֹן, מִנְהָג הַחֲלָקֶה.

 יְמֵי הָעֹמֶר 

מִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר
נֶאֱמָר בַּתּוֹרָה (ויקרא כג טו): "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה, שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה: עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם, וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'". וְקִבְּלוּ רַבּוֹתֵינוּ ז"ל, שֶׁפֵּרוּשׁ "מִמָּחֳרָת הַשַּׁבָּת", הַיְנוּ מִמָּחֳרָת יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, שֶׁגַּם 'יוֹם טוֹב' נִקְרָא בִּלְשׁוֹן הַתּוֹרָה 'שַׁבָּת', וְאֵין הַכַּוָּנָה לְשַׁבָּת 'בְּרֵאשִׁית'. [כָּל שַׁבָּת רְגִילָה נִקְרֵאת 'שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית'. שֶׁכְּמוֹ הַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁבִּבְרִיאַת הָעוֹלָם בָּאָה לְאַחַר שֵׁשֶׁת יְמֵי הַשָּׁבוּעַ, כָּךְ כָּל שַׁבָּת בָּאָה לְאַחַר שֵׁשֶׁת יְמֵי הַשָּׁבוּעַ. וְקִבְּלוּ חֲזַ"ל שֶׁאֵין כַּוָּנַת הַתּוֹרָה שֶׁנַּתְחִיל לִסְפֹּר אֶת הָעֹמֶר בְּיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁלְּמָחֳרָת שַׁבָּת רְגִילָה, אֶלָּא מִיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח.] עַל כֵּן בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, מַתְחִילִים לִסְפֹּר סְפִירַת הָעֹמֶר. (ח"ע יו"ט ריב)

זְמַן הַסְּפִירָה - מֵהַשְּׁקִיעָה, אַךְ רָאוּי לְהַחְמִיר וְלִסְפּוֹר מִצֵּאת הַכּוֹכָבִים. וְאוּלָם, צִבּוּר שֶׁסִּיְּמוּ עַרְבִית בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת, וְיוֹדֵעַ הַחַזָּן שֶׁאִם לֹא יִסְפֹּר עַכְשָׁו, יִשְׁכְּחוּ חֵלְקָם לִסְפֹּר, מִצְוָה עָלָיו לִסְפֹּר עַתָּה, וְלֹא יַמְתִּין לְצֵאת הַכּוֹכָבִים. שכיון שספירת העומר מדרבנן, ספק דרבנן לקולא, וכן פסקו רוב הראשונים: תוספות, הרשב"א, המאירי, העיטור, רבנו יצחק, רבנו פרץ, רבנו ירוחם, ריצב"א, אוהל מועד, מהר"ם מרוטנבורג, הרא"ש, ארחות חיים, תרומת הדשן, הטור, אבודרהם, שלחן ערוך ועוד. וכתב הב"ח שכן המנהג. (רלב)

מִנְהָג יָפֶה שֶׁיאמר הֶחָכָם שֶׁבַּקָּהָל דִּבְרֵי מוּסַר מִפִּרְקֵי אָבוֹת בֵּין מִנְחָה לְעַרְבִית עַד צֵאת הַכּוֹכָבִים. וְאוּלַי יַמְשִׁיכוּ כֵּן לְכָל הַשָּׁנָה, שֶׁמִצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה. (רלו)

אֲכִילָה קֹדֶם הַסְּפִירָה - אָסוּר לֶאֱכֹל פַּת אוֹ עוּגָה יוֹתֵר מִשִּׁעוּר "כַּבֵּיצָה" [50.4 גרם], מֵחֲצִי הַשָּׁעָה שֶׁקֹּדֶם הַשְּׁקִיעָה עַד שֶׁיִּסְפֹּר. וְאוּלָם, פֵּרוֹת וִירָקוֹת אוֹ תַּבְשִׁיל שֶׁל אֹרֶז וְכַדּוֹמֶה, מֻתָּר לֶאֱכֹל אֲפִלּוּ הַרְבֵּה, וְכֵן שְׁתִיַּת תֵּה אוֹ קָפֶה מֻתֶּרֶת. (רמה)

לְשֵׁם יִחוּד - בִּזְמַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיְתָה מִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר מִן הַתּוֹרָה, אֲבָל עַתָּה בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ שֶׁחָרַב הַמִּקְדָּשׁ, סְפִירַת הָעֹמֶר מִדִּבְרֵי חֲכָמִים. וְלָכֵן בְּנֻּסָּח לְשֵׁם יִחוּד שֶׁקֹדֶם הַסְּפִירָה, יֹאמַר: הִנְנִי בָּא לְקַיֵּם 'מִצְוַת סְפִירַת הָעֹמֶר', וְלֹא 'מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל סְפִירַת הָעֹמֶר'. (מאורי אור, חלקת יואב, ארחות חיים החדש ועוד) כַּמְּבֹאָר בָּרַמְבַּ"ם (פ"ז מחובל הי"ד) שֶׁלְּשׁוֹן 'מִצְוַת עֲשֵׂה' הוּא עַל מִצְוָה מִן הַתּוֹרָה. 

וְכָתַב בְּסֵפֶר שֶׁפַע חַיִּים מִצַּאנְז: וְזֶה לִי יָמִים רַבִּים שֶׁאֲנִי מְדַלֵּג בְּנֹסַח לְשֵׁם יִחוּד, לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל סְפִירַת הָעֹמֶר כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה וכו', כֵּיוָן שֶׁלְּרֹב הַפּוֹסְקִים הַמִּצְוָה בַּזְּמַן הַזֶּה מִדְרַבָּנָן. וּבְיוֹתֵר יֵשׁ לַחֲשֹׁשׁ לְרַמְבַּ"ם שֶׁכָּתַב שֶׁהָאוֹמֵר עַל תַּקָּנַת חֲכָמִים שֶׁהִיא מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה, עוֹבֵר עַל 'בַּל תּוֹסִיף'. וּבְשׁוּ"ת פְּאַת שָׂדֶךָ כָּתַב שהגרא"י זַלַּזְנִיק מַזְהִיר עַל זֶה עֲשָׂרוֹת בַּשָּׁנִים. 
וְגַם שָׁמַע מֵהָרַב חַיִּים דְּרוּק שֶׁהָרַב דָּוִד בהר"ן טָעַן שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה 'בַּל תּוֹסִיף'. (ריד)

הַמִּנְהָג הַנָּכוֹן שֶׁרַב הַקָּהָל אוֹ הַשְּׁלִיחַ צִבּוּר מְבָרֵךְ וְסוֹפֵר אֶת הָעֹמֶר תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ הַצִּבּוּר. וְעָדִיף לַעֲשׂוֹת כֵּן, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִטְעֶה מִי מֵהַקָּהָל בִּסְפִירָתוֹ. (רכח)

טָעָה - אִם לֹא סָפַר בְּמֶשֶׁךְ הַלַּיְלָה, יִסְפֹּר בַּיּוֹם לְלֹא בְּרָכָה. (תפט ס"ב) וּמִנְהָג טוֹב לִסְפֹּר אֶת הָעֹמֶר בְּכָל בֹּקֶר לְאַחַר הַתְּפִלָּה לְלֹא בְּרָכָה, כְּדֵי שֶׁמִּי שֶׁשָּׁכַח בַּלַּיְלָה לִסְפֹּר, נִמְצָא שֶׁסּוֹפֵר בַּיּוֹם, וְיוּכַל לְהַמְשִׁיךְ לִסְפֹּר בִּבְרָכָה. (מהרש"ל, נהר מצרים. רלו)


סְפִירַת הָעֹמֶר שֶׁל גְּאוֹן עוּזֵנוּ רַבִּי יִשְׂרָאֵל אֲבִיחֲצִירָא "הַבַּבָּא סָאלִי" זיע"א
כְּשֶׁהִגִּיעָה מִצְוָה לְיָדָיו שֶׁל הַבַּבָּא סָאלִי, לֹא הִנִּיחָה עַד שֶׁהֶעֱמִידָה עַל תִּלָּהּ בְּדִקְדּוּקִים וְהִדּוּרִים לָצֵאת יְדֵי כָּל הַשִּׁיטוֹת. וּבְעִקָּר הָיָה מַחְמִיר עַל עַצְמוֹ בְּעִנְיְנֵי כַּשְׁרוּת הַמַּצּוֹת לְחָג הַפֶּסַח. וְהָיָה יוֹצֵא בְּעַצְמוֹ לִקְצִיר חִטִּים וְלִשְׁאִיבַת מַיִם שֶׁלָּנוּ, לַעֲמֹד עַל הָאוֹפִים וּלְהִשְׁתַּתֵּף עִמָּהֶם בַּמְּלָאכָה. בִּכְלָל, כָּל מוֹעֵד וְעִנְיָנָיו הָיוּ נְהוּגִים עַל יָדוֹ בְּהִדּוּרִים מְשֻׁכְלָלִים, לַמְרוֹת שֶׁהַדָּבָר עָלָה לוֹ בְּמַאֲמָצִים עֶלְיוֹנִים.

בִּימֵי הַסְּפִירָה הָיָה מְיַחֵל לָרֶגַע שֶׁיַּגִּיעַ זְמַן הַמִּצְוָה, וּמַרְבִּית שְׁעוֹת הַיּוֹם סָבְבוּ אוֹדוֹת הַמִּצְוָה וְעִנְיָנֶיהָ. שָׁעָה אֲרֻכָּה לִפְנֵי תְּפִלַּת עַרְבִית הָיָה יוֹשֵׁב וּמְצַפֶּה, כְּשֶׁמֵּעֵת לְעֵת הוּא שׁוֹאֵל, "מָתַי כְּבָר נוּכַל לְהִתְפַּלֵּל וְלִסְפֹּר סְפִירַת הָעֹמֶר". וּכְשֶׁהִגִּיעָה הָעֵת, הֶאֱרִיךְ שָׁעָה אֲרֻכָּה בַּסְּפִירָה, כְּשֶׁבְּעוֹד הַמִּתְפַּלְּלִים הָאֲחֵרִים סִיְּמוּ מִכְּבָר אֶת הַמִּזְמוֹרִים הַנֶּאֱמָרִים לְאַחַר סְפִירַת הָעֹמֶר, הָיָה רַבֵּנוּ עוֹמֵד בִּתְחִלָּתָהּ, כְּשֶׁהוּא מַדְגִּישׁ כָּל תֵּבָה וַהֲבָרָה וּמוֹנֶה בְּאֶצְבְּעוֹתָיו אֶת מִנְיַן הַיָּמִים. אֶת מִסְפַּר הַיּוֹם הָיָה רַבֵּנוּ כּוֹפֵל פְּעָמִים רַבּוֹת, וְגַם כְּשֶׁהִשְׁלִים אֶת הַתְּפִלָּה לֹא אַחַת אֵרַע וְשָׁמְעוּהוּ מְלַחֵש אֶת מִנְיַן הַיָּמִים לָעֹמֶר. 

אֵרַע גַּם, שֶׁבִּשְׁעַת לַיְלָה מְאֻחֶרֶת קָרָא רַבֵּנוּ לִמְשַׁמְּשׁוֹ אֶל הַחֶדֶר, כְּדֵי לְוַדֵּא בְּבִטְחָה שֶׁהוּא רָאָה אוֹתוֹ מְבָרֵךְ וְסוֹפֵר לְאַחַר הַתְּפִלָּה. כְּשֶׁנִּדְמֶה הָיָה לוֹ שֶׁמַּבִּיטִים עַל חַשְׁשׁוֹתָיו בִּתְמִיהָה וְחוֹשְׁבִים אוֹתָם לְטֹרַח, הִסְבִּיר: "וְכִי מָה חוֹשְׁבִים אַתֶּם, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צָרִיךְ אֶת הַסְּפִירָה שֶׁלָּנוּ?... רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְזַכּוֹת אוֹתָנוּ וְהִרְבָּה לָנוּ מִצְווֹת, וְאִם כֵּן עָלֵינוּ לְדַקְדֵּק בְּמַתְּנוֹתָיו שֶׁל הַבּוֹרֵא, וּכְכָל שֶׁנְּדַקְדֵּק בָּהֶן יוֹתֵר יִגְדְּלוּ זְכֻיּוֹתֵינוּ"... ("אביר יעקב" עמוד 354) [גַּם אֵצֶל הַגָּאוֹן רַבִּי מְנַחֵם מֶנְדֶּל מֵרוֹמָנוֹב זיע"א, מָצָאנוּ שֶׁהָיָה נוֹהֵג לַחֲזֹר כַּמָּה פְּעָמִים בְּמֶשֶׁךְ הַיּוֹם "הַיּוֹם כָּךְ וְכָךְ לָעֹמֶר", מֵחֲבִיבוּתוֹ לַמִּצְוָה. (רלח)]


שָׁכַח לִסְפֹּר בַּלַּיְלָה וְלֹא סָפַר לַמָּחֳרָת בַּיּוֹם, אֵינוֹ רַשַּׁאי לְהַמְשִׁיךְ לִסְפֹּר בִּבְרָכָה. וְעַל כֵּן, יֹאמַר לְאַחֵר שֶׁיְּכַוֵּן עָלָיו בַּבְּרָכָה, וְיִסְפֹּר הוּא בְּעַצְמוֹ. אֲבָל הַמְסֻפָּק אִם סָפַר אֶתְמוֹל, רַשַּׁאי לְהַמְשִׁיךְ לִסְפֹּר מִכָּאן וּלְהַבָּא בִּבְרָכָה. (סימן תפט סעיף ח. רלו, רלח)

סָפַר אֶת הָעֹמֶר וְלֹא בֵּרַךְ, יָצָא, וְלא יְבָרֵךְ עוד בְּאוֹתוֹ עֶרֶב. עַל כֵּן, מִי שֶׁשָּׁאַל אוֹתוֹ חֲבֵרוֹ כַּמָּה הַיּוֹם לָעֹמֶר? לֹא יַעֲנֶה לוֹ: הַיּוֹם כָּךְ וְכָךְ, [כִּי זֶה נֶחְשָׁב לִסְפִירָה], אֶלָּא יֹאמַר: אֶתְמוֹל הָיָה כָּךְ וְכָךְ, וּמִמֵּילָא יָבִין חֲבֵרוֹ כַּמָּה הַיּוֹם לָעֹמֶר. וְאִם טָעָה וְעָנָה לוֹ: הַיּוֹם כָּךְ וְכָךְ, לֹא יְבָרֵךְ בְּאוֹתוֹ עֶרֶב. וּמִכָּל מָקוֹם, אִם לֹא אָמַר לוֹ תֵּבַת 'הַיּוֹם', רַשַּׁאי לִסְפֹּר בִּבְרָכָה. וְכָל זֶה עַד הַיוֹם הַשִּׁשִּׁי לַסְּפִירָה, אֲבָל מֵהַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְהָלְאָה שֶׁצָּרִיךְ לְהַזְכִּיר מִסְפַּר הַשָּׁבוּעוֹת, כֵּיוָן שֶׁעָנָה לוֹ רַק אֶת הַיָּמִים, רַשַּׁאי לִסְפֹּר בִּבְרָכָה. (רמו)

חִנּוּךְ - מִצְוָה לְחַנֵּךְ אֶת הַקְּטַנִּים לִסְפֹּר אֶת הָעֹמֶר בִּבְרָכָה, וַאֲפִלּוּ אִם שָׁכְחוּ לִסְפֹּר יוֹם אֶחָד, יַמְשִׁיכוּ לִסְפֹּר בִּבְרָכָה. (רכא)

בַּר מִצְוָה - קָטָן שֶׁהִגְדִּיל בְּתוֹךְ יְמֵי סְפִירַת הָעֹמֶר, אַף עַל פִּי שֶׁהִקְפִּיד לִסְפֹּר בְּקַטְנוּתוֹ כָּל יוֹם, לֹא יַמְשִׁיךְ לִסְפֹּר עִם בְּרָכָה, אֶלָּא יִשְׁמַע מֵאַחֵר וְיֵצֵא יְדֵי חוֹבָה. (רכא)

נָשִׁים - פְּטוּרוֹת מִסְּפִירַת הָעֹמֶר, ואוּלָם רַשָּׁאִיּוֹת לִסְפֹּר בְּלִי בְּרָכָה. (רכ)


מִנְהֲגֵי יְמֵי הָעֹמֶר

תִּקּוּן חֲצוֹת - בְּכָל יְמֵי הָעֹמֶר אֵין אוֹמְרִים תִּקּוּן רָחֵל אֶלָּא תִּקּוּן לֵאָה בִּלְבַד.

'לַמְּנַצֵּח בִּנְגִינוֹת' - הָאוֹמֵר 'לַמְּנַצֵּח בִּנְגִינוֹת' בְּצוּרַת הַמְּנוֹרָה בְּכָל יְמֵי הַסְּפִירָה בַּבֹּקֶר, אַחַר בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, יַצְלִיחַ בְּמַעֲשָׂיו, וְלֹא יִהְיֶה נִזּוֹק כָּל הַיּוֹם. (הרמב"ן. רלה)

תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא - נָהֲגוּ לְמַעֵט בִּימֵי הָעֹמֶר בְּשִׂמְחַת נִשּׂוּאִין ובניגון בכְּלֵי נְגִינָה, מִכֵּיוָן שֶׁבִּזְמַן זֶה מֵתוּ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא, וְנִשְׁאַר הָעוֹלָם שָׁמֵם מִתּוֹרָה, עַד שֶׁבָּא רַבִּי עֲקִיבָא אֵצֶל רַבּוֹתֵינוּ שֶׁבַּדָּרוֹם וְלִמֵּד אוֹתָם תּוֹרָה, וְהֵם: רַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס, רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אֶלְעַאי, רַבִּי יוֹסִי בֶּן חֲלַפְתָּא, רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן שָׁמוּעַ. וְהֵם הֵם שֶׁהֶעֱמִידוּ אֶת הַתּוֹרָה מֵאוֹתוֹ הַדּוֹר וָהָלְאָה.

פִּרְקֵי אָבוֹת - נָהֲגוּ לִלְמֹד פִּרְקֵי אָבוֹת בְּיָמִים אֵלּוּ. וְהַטַּעַם בָּזֶה, מִשּׁוּם שֶׁמִּכָּאן וָאֵילָךְ מַתְחִילִים יְמֵי הַקַּיִץ, וְהַיֵּצֶר הָרַע מִתְגַּבֵּר וְהוֹלֵךְ, וּמַסֶּכֶת אָבוֹת מְלֵאָה מוּסָר הַשְׂכֵּל, וּמְעוֹרֶרֶת אֶת הָאָדָם לְלִמּוּד הַתּוֹרָה, וְכָךְ עַל יְדֵי הַתּוֹרָה יִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ. גַּם לְפִי שֶׁבְּחָג הַשָּׁבוּעוֹת נִתְּנָה הַתּוֹרָה, וּבִשְׁבִיל לִלְמֹד תּוֹרָה צָרִיךְ יִרְאַת שָׁמַיִם, לְכָךְ קוֹרְאִים בְּמַסֶּכֶת אָבוֹת, כְּדֵי לְקַבֵּל יִרְאַת שָׁמַיִם וּמִדּוֹת טוֹבוֹת, וְכָךְ נִהְיֶה מוּכָנִים לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה בְּלֵב שָׁלֵם זַךְ, טָהוֹר וְנָקִי, וּלְהִתְנַהֵג כַּדָּת וְכַשּׁוּרָה. גַּם כִּי בְּיָמִים אֵלּוּ מִדָּת הַדִּין מְתוּחָה, שֶׁבָּהֶם מֵתוּ תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא, וְכָל הֶחָרֵד לִדְבַר ה' נִכְנָע בְּיָמִים אֵלּוּ שֶׁנּוֹהֲגִים בָּהֶם קְצָת מִנְהָגֵי אֲבֵלוּת, וּמוּכָן הוּא לְקַבֵּל יוֹתֵר דִּבְרֵי תּוֹכֵחָה וּמוּסָר. (ענף עץ אבות א)

נִשּׂוּאִין - מִנְהַג בְּנֵי סְפָרַד שֶׁלֹּא לָשֵׂאת אִשָּׁה עַד יוֹם ל"ד לָעֹמֶר בַּבֹּקֶר, שֶׁבּוֹ בַּיּוֹם פָּסְקוּ תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא לָמוּת. וּמִנְהַג בְּנֵי אַשְׁכְּנַז לְהַתִּיר לְהִנָּשֵׂא מִיוֹם ל"ג לָעֹמֶר. וְעַל כֹּל פָּנִים, 'תְּנָאֵי הַשִּׁדּוּכִים' [ווֹרְט] שֶׁקֹּדֶם הַחֲתֻנָּה, מֻתָּר לַעֲשׂוֹתָם בְּכָל יְמֵי הָעֹמֶר, רַק שֶׁלֹּא יַעֲשׂוּ רִקּוּדִים וּמְחוֹלוֹת, אֶלָּא יָשִׁירוּ בַּפֶּה בִּלְבַד. (רנג, רנח)

בְּשֶׁאֱלוֹת וּתְשׁוּבוֹת מִנְחַת יִצְחָק וַויס (חלק ד סימן פד) נִשְׁאַל עַל בַּחוּר סְפָרַדִּי אִם רַשַּׁאי לָשֵׂאת נַעֲרָה אַשְׁכְּנַזִּיָּה בְּיוֹם ל"ג בַּעֹמֶר, וּבְמַסְקָנָתוֹ כָּתַב: יַעֲשׂוּ הַחֻפָּה וְיַתְחִילוּ הַסְּעוּדָה בְּיוֹם לָ"ג בַּעֹמֶר וְיַמְשִׁיכוּ בְּלֵיל ל"ד. וּמִכָּל מָקוֹם, אִי אֶפְשָׁר לִי לְהַחְלִיט כֵּן לַהֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה בִּלְתִּי הַסְכָּמַת מוֹרֶה הוֹרָאָה מְפֻרְסָם סְפָרַדִּי, שֶהוּא בָּקִי בְּמִנְהֲגֵיהֶם יוֹתֵר מִמֶּנִּי. וְשׁוּב עִיַּנְתִּי קְצַת בְּסִפְרֵי גְּדוֹלֵי הַסְּפָרַדִּיִּים, וּמָצָאתִי בְּשׁוּ"ת יַבִּיעַ אֹמֶר (ח"ג כו אות ד), בְּמָה שֶׁהֵעִיר שָׁם עַל הַמִּנְהָג שֶׁנוֹהֲגִים כָּעֵת בְּאֶרֶץ הַקֹּדֶש, לָשֵׂאת אִשָּׂה בְּיוֹם לָ"ג בַּעֹמֶר בְּפַרְהֶסְיָה, וְאֵין פּוֹצֶה פֶּה, וְטַעוּת הוּא בְּיָדָם, כִּי לֹא יָדְעוּ שֶׁיֵּשׁ חִלּוּק בָּזֶה בֵּין מִנְהַג הָאַשְׁכְּנַזִּים לְמִנְהַג הַסְּפָרַדִּים, וּבִפְרָט בְּאֶרֶץ הַקֹדֶש אַתְּרֵיה דְּמָרָן הַבֵּית יוֹסֵף ז"ל שֶׁקִּבְּלוּ הוֹרָאוֹתַיו. 

וּמִכָּל מָקוֹם כָּאָמוּר יֵשׁ לְהִתְיַעֵץ בָּזֶה עִם רָב סְפָרַדִּי מְפֻרְסָם, וְהַנָּכוֹן הוּא, עִם הַגָּאוֹן מוֹרֵנוּ הָרָב רַבִּי עוֹבַדְיָה יוֹסֵף ס"ט שְׁלִיטָ"א חֲבֵר בֵּית הַדִּין בִּירוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ, בַּעַל הַמְחַבֵּר שׁוּ"ת יַבִּיעַ אֹמֶר הֲנָ"ל, וְיוּכַל לְהַצִּיעַ לְפָנַיו דְּבָרֵינוּ הַנָּ"ל, וְאִם יַסְכִּים לְהֶתֵּר, בְּוַדַּאי כֵּן יָקוּם. עכ"ל. וְעַיֵּן בְּחָזוֹן עוֹבַדְיָה (יו"ט עמוד רנו) שֶׁהַעִקָּר תָּלוּי בַחָתָן, אִם הוּא סְפָרַדִּי אוֹ אַשְׁכְּנַזִּי וְלֹא בַּכַּלָּה.

כְּלֵי נְגִינָה - נָכוֹן לְהַחְמִיר שֶׁלֹּא לִשְׁמֹעַ שִׁירִים הַמְלֻוִּים בִּכְלֵי נְגִינָה, אֲבָל שִׁירָה בַּפֶּה מֻתָּר. ואולם שִׂמְחַת מִצְוָה, כִּבְרִית מִילָה, פִּדְיוֹן הַבֵּן, בַּר מִצְוָה [בַּיּוֹם שֶׁמָּלְאוּ לוֹ 13 שָׁנָה], סִיּוּם מַסֶּכֶת, מֻתָּר אַף בִּכְלֵי נְגִינָה מַמָּשׁ. וּמֻתָּר לְאַרְגֵּן הַכְנָסַת סֵפֶר תּוֹרָה עִם כְּלֵי זֶמֶר, מִפְּנֵי שֶׁהִיא שִׂמְחָה רַבָּה שֶׁל מִצְוָה, וְאֵין טַעַם לְהַחְמִיר בָּזֶה. (מגן אברהם, קרן לדוד. רנח)

שֶׁהֶחֱיָנוּ - מֻתָּר לְבָרֵךְ 'שֶׁהֶחֱיָנוּ' עַל פְּרִי חָדָשׁ בְּכָל יְמֵי הָעֹמֶר. אֲבָל בֶּגֶד חָדָשׁ, שֶׁהַשִּׂמְחָה בּוֹ גְּדוֹלָה יוֹתֵר, טוֹב שֶׁלֹּא לְחַדֵּשׁ מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ אִיָּר. וּכְשֶׁיֵּשׁ צֹרֶךְ יְחַדְּשׁוֹ בְּשַׁבָּת. וּלְשִׂמְחַת מִצְוָה כִּבְרִית מִילָה וְכַדּוֹמֶה, מֻתָּר לְחַדֵּשׁ לְלֹא שׁוּם חֲשָׁשׁ. (רנט)

קְנִיַּת בְּגָדִים וְדִירָה חֲדָשָׁה - מִן הַדִּין מֻתָּר לִקְנוֹת בְּגָדִים חֲדָשִׁים בִּימֵי הָעֹמֶר. וּמֻתָּר לְהִכָּנֵס לְדִירָה חֲדָשָׁה, וְיַעֲשׂוּ גַּם חֲנֻכַּת הַבַּיִת, שֶׁאֵין זוֹ שִׂמְחָה כְּשִׂמְחַת נִשּׂוּאִין שֶׁנָּהֲגוּ לְהַחְמִיר בָּהּ, רַק שֶׁיָּשִׁירוּ בַּפֶּה בְּלֹא כְּלֵי נְגִינָה, וְיֹאמְרוּ דִּבְרֵי תּוֹרָה. (רסא, רסט)

תִּסְפֹּרֶת - נָהֲגוּ הַגְּבָרִים שֶׁלֹּא לְהִסְתַּפֵּר עַד יוֹם ל"ד לָעֹמֶר בַּבֹּקֶר, וּבְנֵי אַשְׁכְּנַז עַד ל"ג לָעֹמֶר. וְאוּלָם כְּשֶׁחָל ל"ג לָעֹמֶר בְּיוֹם שִׁשִּׁי, מֻתָּר גַּם לִבְנֵי סְפָרַד לְהִסְתַּפֵּר בְּיוֹם שִׁשִּׁי, מִפְּנֵי כְּבוֹד הַשַּׁבָּת. וְאִם קָשֶׁה לוֹ לְהִסְתַּפֵּר בְּיוֹם שִׁשִּׁי, רַשַּׁאי לְהִסְתַּפֵּר בְּלֵיל שִׁשִּׁי [חֲמִישִׁי בַּלַּיְלָה, לֵיל ל"ג]. וּבְשָׁנָה כָּזֹאת מֻתָּר גַּם לַעֲרֹךְ נִשּׂוּאִין בְּלֵיל ל"ג לָעֹמֶר. (רסא, רסז)

יֵשׁ לְהִזָּהֵר גַּם בְּגִלּוּחַ הַזָּקָן. וּמִי שֶׁקָּשֶׁה לוֹ, רַשַּׁאי לְגַלֵּחַ בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ אִיָּר. וּבִמְקוֹם צֹרֶךְ גָּדוֹל, יֵשׁ לְהָקֵל לְהִתְגַּלֵּחַ בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת. (רסא)

מֻתָּר לַאֲבִי הַבֵּן, לַסַּנְדָּק וְלַמּוֹהֵל לְהִסְתַּפֵּר לִכְבוֹד הַמִּילָה. וְאִם קָשֶׁה לָהֶם לְהִסְתַּפֵּר בְּיוֹם הַמִּילָה, יִסְתַּפְּרוּ יוֹם קֹדֶם. וְאִם הַמִּילָה בְּיוֹם רִאשׁוֹן, יְכוֹלִים לְהִסְתַּפֵּר בְּיוֹם שִׁשִּׁי לִכְבוֹד שַׁבָּת. וּכְמוֹ כֵן מֻתָּר גַּם לַחֲתַן בַּר מִצְוָה וּלְאָבִיו לְהִסְתַּפֵּר. (רסד)

י"ד בְּאִיָּר - הוּא פֶּסַח שֵׁנִי, וְיַרְבֶּה בְּשִׂמְחָה קְצָת, כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם. (החיד"א במורה באצבע רכב)

ל"ג לָעֹמֶר
נוֹהֲגִים לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה בְּל"ג לָעֹמֶר, שֶׁהוּא יוֹם הַהִלּוּלָא שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי זיע"א. וְטוֹב וְנָכוֹן לִלְמֹד בַּחֲבוּרָה אֶת שִׁבְחֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי הַמְפֻזָּרִים בַּשַּׁ"ס וּבַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, וּמִנְהָג יָפֶה הוּא. (מורה באצבע אות רכג. רעג)

וְאַף עַל פִּי שֶׁמְּבֹאָר בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ (סימן תקפ) שֶׁבְּיוֹם פְּטִירַת הַצַּדִּיקִים רָאוּי לְהִתְעַנוּת וּלְהִצְטַעֵר עַל אָבְדָם מֵאִתָּנוּ? מִכָּל מָקוֹם אֵצֶל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שׁוֹנֶה הַדָּבָר, כִּי מֵאַחַר וְגָזְרָה עָלָיו מַלְכוּת רוֹמִי הָרְשָׁעָה גְּזַר דִּין מָוֶת, וְנַעֲשָׂה לוֹ נֵס שֶׁנֶּחְבָּא בַּמְּעָרָה שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה וְנִצַּל, לְזֵכֶר הַנֵּס שֶׁהָיְתָה פְּטִירָתוֹ כְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ, עָשׂוּ אֶת יוֹם פְּטִירָתוֹ, יוֹם הִלּוּלָא מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה (שם אריה). 

וְהַפְּרִי חָדָשׁ כָּתַב, שֶׁהַשִּׂמְחָה הִיא עַל אוֹתָם חֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים חֲדָשִׁים שֶׁהֶעֱמִיד רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁנִּשְׁאֲרוּ חַיִּים וְקַיָּמִים לִפְלֵיטָה גְּדוֹלָה, וְהֵפִיצוּ אוֹר הַתּוֹרָה לְכָל יִשְׂרָאֵל. וּבִשְׂדֵי חֶמֶד כָּתַב, שֶׁבְּיוֹם זֶה נִסְמַךְ רַשְׁבִּ"י וְנִתְגַּלּוּ סִתְרֵי תּוֹרָה עַל יָדוֹ. וּמָרָן הַחִידָ"א כָּתַב, שֶׁאֵין בָּרוּר כְּלָל של"ג לָעֹמֶר הוּא יוֹם פְּטִירָתוֹ שֶׁל רַשְׁבִּ"י, וְהַשִּׂמְחָה הִיא שֶׁרַבִּי עֲקִיבָא הִתְחִיל לְלַמֵּד אֶת רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וַחֲבֵרָיו בְּיוֹם זֶה, וְחָזְרָה עֲטָרָה לְיוֹשְׁנָהּ, שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ נִתְקַיֵּם הָעוֹלָם. (רעג. יחוה דעת חלק ה סימן לה)

עֲלִיָּה לְמִירוֹן וּלְקִבְרוֹת הַצַּדִּיקִים
יֵשׁ נוֹהֲגִים לַעֲלוֹת לְקִבְרוֹת הַצַּדִּיקִים וּלְהִתְפַּלֵּל שָׂם לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל כָּל צָרָה שֶׁלֹּא תָּבוֹא, כְּדֵי שֶׁנִשְׁמוֹת הַצַּדִּיקִים יְבַקְּשׁוּ רַחֲמִים עָלֵינוּ לִפְנֵי כִּסֵּא כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, וּבִפְרָט כְּשֶׁמִּתְפַּלְּלִים שָׂם בִּתְשׁוּבָה וּבְלֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה.

כֵּן מְּבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁיֵּשׁ עִנְיָן בָּזֶה. וְכֵן אָמְרוּ חֲזַ"ל (סוטה לד ע"א): כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הָלַךְ וְהִשְׁתַּטַּח עַל קִבְרֵי אֲבוֹתֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים בְּחֶבְרוֹן, וְאָמַר: "אֲבוֹתַי, בַּקְּשׁוּ עָלַי רַחֲמִים שֶׁאֲנַצֵּל מֵעֲצַת הַמְרַגְּלִים". וּמִטַּעַם זֶה הִתִּירוּ לָצֵאת מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְחוּץ לָאָרֶץ, לְהִשְׁתַּטֵּחַ עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, כֹּל שֶׁדַּעְתּוֹ לַחֲזֹר לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה עִנְיַן שֶׁל מִצְוָה שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עָלֵינוּ. וְכָתַב רַבֵּנוּ חַיִּים וִיטָאל, הַמִּנְהָג שֶׁנָּהֲגוּ יִשְׂרָאֵל לָלֶכֶת בְּלַ"ג לָעֹמֶר עַל קִבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּנוֹ הַקְּבוּרִים בְּמִירוֹן, וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּשְׂמֵחִים שָׁם, רָאִיתִי לְמוֹרִי הָאֲרִ"י ז"ל שֶׁהָלַךְ לְשָׁם בְּלַ"ג לָעֹמֶר, הוּא וְכָל אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ וְיָשַׁב שָׁם שְׁלֹשָׁה יָמִים. וְזֶה הָיָה בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה שֶׁבָּא מִמִּצְרַיִם וכו'. (שו"ת יחוה דעת חלק ה סימן לה וסימן נז. 

קְדֻשַּׁת הָעֵינַיִם
הַחֲפֵצִים לַעֲלוֹת לְהִתְפַּלֵּל בְּקִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, נָכוֹן שֶׁיֵּלְכוּ בִּזְמַן שֶׁאֵין כָּל כָּךְ מְבַקְּרִים רַבִּים. כִּי כְּשֶׁמִּתְאַסְּפִים רַבִּים, אֲנָשִׁים וְנָשִׁים, יְכוֹלִים לְהִכָּשֵׁל חַס וְשָׁלוֹם בְּמַרְאוֹת אֲסוּרוֹת וּדְבָרִים רָעִים, וּכְבָר צִוְּתָה תּוֹרָה: "וְנִשְׁמַרְתָּ מִכָּל דָּבָר רַע", "וְלֹא תָּתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם". וְאָמְרוּ חֲזַ"ל: "הִרְהוּרֵי עֲבֵרָה קָשִׁים מֵעֲבֵרָה". וְעַיֵּן בָּרַשְׁבָּ"ם (בבא בתרא נז ע"ב) שֶׁכָּתַב: "וְאַף עַל פִּי שֶׁעוֹצֵם עֵינָיו, שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ לִקְרַב אֶלָּא לְהַרְחִיק מִן הָעֲבֵרָה, שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים הַרְחֵק מִן הַכִּעוּר וּמִן הַדּוֹמֶה לוֹ". (שו"ת יחוה דעת חלק ה סימן לה)



מִדִּבְרֵי הַבַּבָּא סָאלִי וּבְנוֹ רַבִּי מֵאִיר אֲבִיחֲצִירָא זִיעָ"א עַל הָעֲלִיָּה לְמִירוֹן
כָּתַב בַּסֵּפֶר הַנִּפְלָא "אַבִּיר יַעֲקֹב" (עמוד 318): וְאוּלַי כָּאן הַמָּקוֹם לְצַיֵּן, כִּי לַמְרוֹת שֶׁנָּהַג רַבֵּנוּ הַבַּבָּא סָאלִי לְהִשְׁתַּטֵּחַ עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה, וּמִפַּעַם לְפַעַם הָיָה פּוֹקֵד אֶת קִבְרֵי הַתַּנָּאִים הָאֱלֹהִיִּים רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וְרַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס זְכוּתָם תָּגֵן עָלֵינוּ אָמֵן, הָיָה נִמְנָע מִלַּעֲלוֹת לִשְׁנֵי הַצִּיּוּנִים הַלָּלוּ בִּימֵי הַהִלּוּלָא, מִשּׁוּם הַפְּרִיצוּת וְתַעֲרֹבֶת הַבְּרִיּוֹת הַשְּׁכִיחִים בְּדַרְכֵי הַצִּיּוּנִים הַקְּדוֹשִׁים. 

לְעֻמַּת זֹאת, הָיָה עוֹלֶה לִירוּשָׁלַיִם כְּדֵי לִפְקֹד אֶת צִיּוּן הַמְקֻבָּל הָאֱלֹהִי רַבִּי שָׁלוֹם שַׁרְעַבִּי - הָרַשַׁ"שׁ, וְרַבֵּנוּ חַיִּים בֶּן עֲטָר זְכוּתָם תָּגֵן עָלֵינוּ, בִּימֵי הַהִלּוּלָא שֶׁלָּהֶם, וְכֵן עָלָה פַּעַם לְקֶבֶר שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא שֶׁבִּצְפוֹן יְרוּשָׁלַיִם בְּיוֹם הַהִלּוּלָא, כ"ח בְּאִיָּר. 

אַגַּב, נְצַטֵּט מִתּוֹךְ הַדְּבָרִים שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ מֵאִיר אֲבִיחֲצִירָא זַצַ"ל, בְּט"וּ בְּאִיָּר תשמ"ב, לִמְקוֹרָבָיו שֶׁדִּבְּרוּ עִמּוֹ מֵעִנְיַן הָעֲלִיָּה לְמִירוֹן בְּלַ"ג לָעֹמֶר: "אֵינֶנִּי אוֹמֵר כְּלוּם, לֹא לְכָאן וְלֹא לְכָאן... בִּתְשׁוּבוֹת חֲתַם סוֹפֵר (יורה דעה סימן רלג) מְפַקְפֵּק מְאֹד עַל מְקוֹר הַמִּנְהָג הַזֶּה... עַל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי הֲרֵי נֶאֱמָר (שבת יא ע"א), חֲבֵרִים שֶׁהָיוּ עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה, מַפְסִיקִים לִקְרִיאַת שְׁמַע וְלֹא לִתְפִלָּה. וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, כְּגוֹן רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וַחֲבֵרָיו שֶׁתּוֹרָתָן אֻמָּנוּתָן. צְרִיכִים לְהִתְחַזֵּק בַּיּוֹם הַזֶּה בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה, וּכְדַאי גַּם לִלְמֹד הָאִדְרָא"...


מִנְהָג הַחֲלָקֶה
יֵשׁ נוֹהֲגִים לְהַמְתִּין מִלְּסַפֵּר אֶת שַׂעֲרוֹת בְּנֵיהֶם עַד הַגִּיעָם לְגִיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים, וְאָז מְסַפְּרִים אוֹתָם בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁירִים, וּמְקַיְּמִים בָּהֶם מִצְוַת הַנַּחַת פֵּאוֹת הָרֹאשׁ. וְנָכוֹן יוֹתֵר לַעֲשׂוֹת כֵּן בִּימֵי חוֹל הַמּוֹעֵד אוֹ בְּלַ"ג לָעֹמֶר - יוֹם הִלּוּלַת רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וְכַיּוֹצֵא, שֶׁבְּלָאו הֲכִי הֵם יְמֵי שִׂמְחָה וְחֶדְוָה לְיִשְׂרָאֵל.

כָּתַב רַבֵּנוּ חַיִּים וִיטָאל: הָרַב רַבִּי יוֹנָתָן סַאגִיס [מִתַּלְמִידֵי רַבֵּנוּ הָאֲרִ"י ז"ל], הֵעִיד לִי שֶׁקֹּדֶם שֶׁהָלַכְתִּי לִלְמֹד אֵצֶל מוֹרִי הָאֲרִ"י ז"ל, הוֹלִיךְ מוֹרִי אֶת בְּנוֹ הַקָּטָן לְשָׁם עִם כָּל אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ, וְשָׁם גִּלְּחוּ אֶת רֹאשׁוֹ כַּמִּנְהָג הַיָּדוּעַ, וְעָשָׂה שָׁם יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וכו', וְכָתַבְתִּי זֶה לְהוֹרוֹת כִּי יֵשׁ שֹׁרֶשׁ לַמִּנְהָג. 

וּבְשׁוּ"ת גִּנַּת וְרָדִים כָּתַב, מֻתָּר לְהַשְׁהוֹת תִּסְפֹּורֶת רִאשׁוֹנָה שֶׁעוֹשִׂים לַקָּטָן בְּשִׂמְחָה וְשִׁירִים וּלְסַפְּרוֹ בְּחוֹל הַמּוֹעֵד. וְכֵן כָּתַב בְּשׁוּ"ת נֶחְפָּה בַּכֶּסֶף, שֶׁכֵּן פָּשַׁט הַמִּנְהָג בְּעִיר הַקֹּדֶשׁ יְרוּשָׁלַיִם לְהַרְבּוֹת שִׂמְחָה בְּתֻפִּים וּבִמְחוֹלוֹת בַּתִּסְפֹּרֶת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַקָּטָן, בִּשְׁבִיל חִבּוּב מִצְוָה שֶׁל הַנַּחַת פֵּאוֹת הָרֹאשׁ, וְעוֹשִׂים זֹאת עַל יְדֵי סַפָּר אָמָּן יִשְׂרָאֵל בְּחוֹל הַמּוֹעֵד. וְכֵן כָּתְבוּ דְּבַר מֹשֶׁה, שֻׁלְחָן גָּבוֹהַּ, וְהָרִאשׁוֹן לְצִיּוֹן רַבִּי מְיֻחָס בכר שְׁמוּאֵל בְּסִפְרוֹ מִזְבַּח אֲדָמָה וְעוֹד. 

וְכָתַב בְּשׁוּ"ת עֲרוּגַת הַבֹּשֶׁם, שֶׁכֵּן מִנְהָג חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה, לְהַשְׁהוֹת תִּגְלַחַת בְּנֵיהֶם הַקְּטַנִּים עַד לְגִיל שָׁלֹשׁ שָׁנִים, וּמִנְהָגָם תּוֹרָה הוּא. וְסֶמֶךְ לָזֶה מֵהַמִּדְרָשׁ עַל הַפָּסוּק: "כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל" - רֶמֶז לְיַלְדֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמָר כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה. "שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל" - שֶׁעֲדַיִן אֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר הֵיטֵב. "וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִית יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַה'" - שֶׁאָז מְדַבֵּר וּמַתְחִיל לְלַמְּדוֹ פְּסוּקֵי תּוֹרָה. 

וּמִכָּאן גַּם לְעִנְיַן מִצְוַת חִנּוּךְ בַּהֲנָחַת הַפֵּאוֹת וְיֶתֶר הַמִּצְווֹת, כְּשֶׁמַּתְחִיל לִהְיוֹת בֶּן הֲבָנָה. וְכֵן כָּתַב בְּשׁוּ"ת אַפְרְקַסְתָּא דְּעַנְיָא, שֶׁיֵּשׁ סֶמֶךְ לְמָה שֶׁעוֹשִׂים בְּלַ"ג בָּעֹמֶר שֶׁהוּא יוֹם הִלּוּלָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַה', כִּי יוֹם ל"ג בָּעֹמֶר הוּא יוֹם שִׂמְחָה וְחֶדְוָה לִכְבוֹד רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, זְכוּתוֹ תָּגֵן עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל, אָמֵן. (שו"ת יחוה דעת חלק ה סימן לה)




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏