"הלכות עֶרֶב פֶּסַח"

מקבץ "הלכות עֶרֶב פֶּסַח" מנוקד כפי שמובא בחוברת "שער ההלכה ניסן של הרב שלום דוד נקי: מִזְמוֹר לְתוֹדָה, אִסּוּר מְלָאכָה, תִּיקּוּנֵי בְּגָדִים, כְּבִיסָה , לִגְזֹז צִפָּרְנַיִם, לְצַחְצֵחַ נַעֲלַיִם, וּלְגַהֵץ בְּגָדִים, תִּסְפֹּרֶת, חֲנוּיוֹת, עֶרֶב פֶּסַח שֶׁחָל בְּשַׁבָּת, אֲכִילָה בְּעֶרֶב פֶּסַח, מִקְוֵה טָהֳרָה, גֻּלַּת הַכּוֹתֶרֶת, לְצַפּוֹת וּלְיַחֵל לַחַג בְּנַחַת וּבְרֹגַע, הֲכָנַת נֵר דָּלוּק, הַדְלָקַת נֵרוֹת הֶחָג, בְּנוֹת תֵּימָן, "ברכת שֶׁהֶחֱיָנוּ",

עֶרֶב פֶּסַח 

מִזְמוֹר לְתוֹדָה
מִנְהַג אַשְׁכְּנַז שֶׁלֹּא לוֹמַר "מִזְמוֹר לְתוֹדָה" בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית שֶׁל עֶרֶב פֶּסַח וְחֹל הַמּוֹעֵד. מִכֵּיוָן שֶׁבִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם לֹא הִקְרִיבוּ קָרְבַּן 'תּוֹדָה' בְּיָמִים אֵלּוּ, מִפְּנֵי שֶׁהָיָה צָרִיךְ לְהָבִיא עִם הַקָּרְבָּן חַלּוֹת חָמֵץ [40 חַלּוֹת, 10 חָמֵץ וּ-30 מַצָּה]. וּבְעֶרֶב פֶּסַח חָשְׁשׁוּ שֶׁמָּא לֹא יַסְפִּיקוּ לִגְמֹר לֶאֱכֹל אֶת עֶשֶׂר חַלּוֹת הֶחָמֵץ, קֹדֶם זְמַן אִסּוּר אֲכִילַת חָמֵץ. אוּלָם מִנְהַג בְּנֵי סְפָרַד לְאָמְרוֹ, כֵּיוָן שֶׁאֵין מִזְמוֹר זֶה נִתְקַן לְשֵׁם קָרְבַּן 'תּוֹדָה' אֶלָּא לְשֵׁם הוֹדָאָה. (טור ובית יוסף סימן רפא. ח)

אִסּוּר מְלָאכָה
אָסוּר לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּעֶרֶב פֶּסַח מֵחֲצוֹת הַיּוֹם [12:40 בְּעֵרֶךְ]. 
וּשְׁנֵי טְעָמִים נֶאֶמְרוּ בָּזֶה: 
א. כְּדֵי שֶׁיְּפַנֶּה זְמַנּוֹ לַהֲכָנַת צָרְכֵי הֶחָג, כַּאֲפִיַּת הַמַּצּוֹת וּשְׁאָר עִנְיְנֵי לֵיל הַסֵּדֶר (רש"י). 
ב. בִּזְמַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, הָיוּ מַקְרִיבִים קָרְבַּן פֶּסַח, וּזְמַן הַקְרָבָתוֹ מֵחֲצוֹת הַיּוֹם. וּבַיּוֹם שֶׁאָדָם מַקְרִיב קָרְבָּן, נֶאֱסָר בַּעֲשִׂיַּת מְלָאכָה, כִּי יוֹם טוֹב הוּא לוֹ. 
וְלָכֵן, אַף שֶׁהַיּוֹם, בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, חָרֵב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְאֵין לָנוּ קָרְבַּן פֶּסַח, בְּכָל זֹאת, כֵּיוָן שֶׁנֶּאֶסְרָה בִּזְמַנּוֹ עֲשִׂיַּת מְלָאכָה, נִשְׁאָר הָאִסּוּר בְּתָקְפּוֹ, וְאֵין בְּכֹחֵנוּ לְהַתִּירוֹ (ירושלמי). (קפא)

תִּיקּוּנֵי בְּגָדִים - לֹא אָסְרוּ אֶלָּא מְלָאכָה גְּמוּרָה, כְּגוֹן לִתְפֹּר חֲלִיפָה חֲדָשָׁה, אֲפִלּוּ בְּחִנָּם. אֲבָל תִּקּוּנִים לְצֹרֶךְ הֶחָג, אֲפִלּוּ מַעֲשֵׂה אָמָּן - מֻתָּר, וּבִלְבַד שֶׁיִּהְיוּ בְּחִנָּם. וּבְמַעֲשֶׂה הֶדְיוֹט כִּתְפִירַת כַּפְתּוֹר וְכַיּוֹצֵא, כָּל שֶׁהוּא לְצֹרֶךְ הַמּוֹעֵד, מֻתָּר. וְרַשַּׁאי הָאָמָּן אַף לִטֹּל שָׂכָר. (קפח, קפט)

כְּבִיסָה - בְּגָדִים שֶׁיֵּשׁ לוֹ צֹרֶךְ בָּהֶם לַמּוֹעֵד, מֻתָּר לְכַבְּסָם בִּמְכוֹנַת כְּבִיסָה בְּעֶרֶב הַחַג, כְּכָל מַעֲשֵׂי הֶדְיוֹט שֶׁמֻּתָּרִים לְצֹרֶךְ הַמּוֹעֵד, שֶׁאֵין זֶה בִּכְלַל מְלָאכָה גְּמוּרָה שֶׁאֲסוּרָה. (עיין עמוד קפט, ושבת א כד)

מֻתָּר לִגְזֹז צִפָּרְנַיִם, לְצַחְצֵחַ נַעֲלַיִם, וּלְגַהֵץ בְּגָדִים כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ. (קצג)

תִּסְפֹּרֶת - מִצְוָה שֶׁיִּכָּנֵס לֶחָג כְּשֶׁהוּא מְסֻפָּר. אוּלָם אֵין לְהִסְתַּפֵּר אַחַר חֲצוֹת, וְרַק בְּגִלּוּחַ הַזָּקָן יֵשׁ לְהַתִּיר. וְאִם שָׁכַח לְהִסְתַּפֵּר, רַשַּׁאי לְהִסְתַּפֵּר עַל יְדֵי עַצְמוֹ בִּלְבַד. וְאִם יֵש סַפָּר עָנִי שֶׁאֵין לוֹ כְּדֵי צָרְכּוֹ לַיּוֹם טוֹב, רַשַּׁאי לְהִסְתַּפֵּר אֶצְלוֹ בְּשָׂכָר. (קצא)

עָדִיף וְנָכוֹן לְהִסְתַּפֵּר קֹדֶם יוֹם י"ד, וְלֹא לְהַמְתִּין לַיּוֹם הָאַחֲרוֹן. וְעִקָּר הַטַּעַם בָּזֶה, כְּדֵי לִהְיוֹת פָּנוּי וּמוּכָן לְמִצְווֹת הַיּוֹם כִּשְׂרֵיפַת חָמֵץ וּשְׁאָר הֲכָנוֹת צָרְכֵי הֶחָג, וּלְקַבֵּל אֶת הֶחָג בְּנַחַת וְרֹגַע וְלֹא בְּלַחַץ, כְּשֶׁמִּתְרוֹצֵץ מִמָּקוֹם לְמָקוֹם. גַּם כִּי יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּעֶרֶב פֶּסַח כָּל הַיּוֹם וְלֹא רַק מֵחֲצוֹת הַיּוֹם. 

וְכָתַב מָרָן הָרִאשׁוֹן לְצִיּוֹן שְׁלִיטָ"א בְּסִפְרוֹ הֲלִיכוֹת עוֹלָם (ח"ג נט): "וּבִימֵי חָרְפִּי נָהַגְתִּי לְהוֹרוֹת לְתוֹשָׁבֵי עִיר קָדְשֵׁנוּ יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל זָהָב תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן, שֶׁעָדִיף לְהִסְתַּפֵּר בְּלֵיל עֶרֶב פֶּסַח [לֵיל י"ד] וְלֹא לְמָחֳרָת הַיּוֹם, כְּדֵי לָחוּשׁ לְדַעַת מָרָן הַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ שֶׁבְּמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּעֶרֶב פֶּסַח, אֵין לְהִסְתַּפֵּר אֲפִלּוּ קֹדֶם חֲצוֹת הַיּוֹם, וּלְדִבְרֵי הַפְּרִי חָדָשׁ וְעוֹד, יְרוּשָׁלַיִם הִיא מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בָּהּ מְלָאכָה בְּעֶרֶב פֶּסַח, וְלָכֵן טוֹב לְהַקְדִּים".

גּוֹי - מֻתָּר לַעֲשׂוֹת מְלֶאכֶת אֻמָּן עַל יְדֵי גּוֹי בְּשָׂכָר, כְּגוֹן לִתְפֹּר חֲלִיפָה אוֹ לְהִסְתַּפֵּר אֶצְלוֹ. שֶׁלֹּא אָסְרוּ 'אֲמִירָה לְגוֹי' אֶלָּא בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב וְחֹל הַמּוֹעֵד שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם קְדֻשָּׁה. (קפח, קצא)

חֲנוּיוֹת - מִן הַדִּין מֻתָּר לִסְחֹר כָּל הַיּוֹם. וְלָכֵן מֻתָּר לִפְתֹּחַ חֲנוּת בְּגָדִים אוֹ מַכֹּלֶת וְכַיּוֹצֵא. וּבִלְבַד שֶׁבְּבֵיתוֹ מְכִינִים אֶת כָּל צָרְכֵי הֶחָג, וְאֵינָם צְרִיכִים אֶת עֶזְרָתוֹ. (קפח. חזו"ע שבת א מב)

עֶרֶב פֶּסַח שֶׁחָל בְּשַׁבָּת - מֻתָּר לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי אַחַר חֲצוֹת, אֲפִלּוּ מַעֲשֵׂה אָמָּן, כִּבְכָל עֶרֶב שַׁבָּת. כֵּיוָן שֶׁעִקַּר הַטַּעַם לְאִסּוּר עֲשִׂיַּת מְלָאכָה בְּעֶרֶב פֶּסַח הוּא הַטַּעַם הַשֵּׁנִי שֶׁל הַקְרָבַת קָרְבַּן פֶּסַח. וְכֵיוָן שֶׁזְּמַן הַקְרָבָתוֹ בְּיוֹם שַׁבָּת וְלֹא בְּיוֹם שִׁשִּׁי, לָכֵן לֹא נֶאֱסָר יוֹם שִׁשִּׁי בַּעֲשִׂיַּת מְלָאכָה אֶלָּא כִּבְכָל שָׁבוּעַ - מִזְּמַן מִנְחָה קְטַנָּה [שְׁעָתַיִם וָחֵצִי לִפְנֵי צֵאת הַכּוֹכָבִים לְפִי שָׁעוֹת זְמַנִּיּוֹת. בְּעֵרֶךְ: 16:20]. כַּמְבֹאָר בְּחוֹבֶרֶת 'הַשַּׁבָּת בַּהֲלָכָה וּבָאַגָּדָה' חֵלֶק א. (קפג, רנה)


אֲכִילָה בְּעֶרֶב פֶּסַח
אָסוּר לֶאֱכֹל מַצָּה בְּעֶרֶב פֶּסַח כָּל הַיּוֹם, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הֶכֵּר בַּאֲכִילָתָהּ בַּלַּיְלָה לְשֵׁם מִצְוָה. וְאוּלָם קָטָן שֶׁאֵינוֹ מֵבִין בְּסִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁמְּסַפְּרִים בְּלֵיל הַסֵּדֶר, מֻתָּר לְהַאֲכִילוֹ מַצָּה. וְעוּגוֹת מַצָּה עֲשִׁירָה, מֻתָּר אַף לִגְדוֹלִים לֶאֱכֹל. הוֹאִיל וְאֵין יוֹצְאִים בָּהּ יְדֵי חוֹבָה בְּלֵיל הַסֵּדֶר, שֶׁנֶּאֱמָר "לֶחֶם עֹנִי". (קצו, ר, רנט)

מִשָּׁעָה עֲשִׂירִית שֶׁל הַיּוֹם [בְּעֵרֶךְ: 15:30], אָסוּר לֶאֱכֹל גַּם מַצָּה עֲשִׁירָה. וּבִמְקוֹם צֹרֶךְ יֵשׁ לְהָקֵל לֶאֱכֹל עַד 50 גְּרָם וְלֹא יוֹתֵר. וְאָמְנָם פֵּרוֹת וִירָקוֹת, בָּשָׂר, דָּגִים וְכַדּוֹמֶה, רַשַּׁאי לֶאֱכֹל כִּרְצוֹנוֹ, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְמַלֵּא כְּרֵסוֹ, כְּדֵי שֶׁיֹּאכַל אֶת הַמַּצָּה בַּלַּיְלָה לְתֵאָבוֹן. וְאוּלָם, טוֹב לֶאֱכֹל כַּמּוּת כָּזוֹ שֶׁיְּשַׁעֵר בְּעַצְמוֹ שֶׁאֲכִילָה זוֹ תַּסְפִּיק לוֹ שֶׁלֹּא יִרְעַב בַּלַּיְלָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יָבוֹא לְמַהֵר לִגְמֹר אֶת הַהַגָּדָה וְאֶת סִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם. וְאַדְּרַבָּה, כְּשֶׁיֹּאכְלוּ הוּא וּבְנֵי בֵּיתוֹ בְּעֶרֶב פֶּסַח כָּרָאוּי, יֵשְׁבוּ כֻּלָּם רְגוּעִים וּשְׁלֵוִים בַּלַּיְלָה, וִיסַפֵּר לָהֶם בְּנַחַת, בְּסַבְלָנוּת וּבְשִׂמְחָה. (קצט)

מִקְוֵה טָהֳרָה
מִנְהָג חָשׁוּב לִטְבֹּל בְּמִקְוֵה טָהֳרָה בְּעֶרֶב הֶחָג. וּמִי שֶׁיָּכוֹל גַּם בְּמֶשֶׁךְ הַשָּׁנָה לִטְבֹּל בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת, תָּבֹא עָלָיו בְּרָכָה, וְזוֹכֶה בָּזֶה לְטַהֵר אֶת נַפְשׁוֹ וּמַחְשְׁבוֹתָיו. (ח"ע יו"ט קב)

גֻּלַּת הַכּוֹתֶרֶת
חוֹבָה קְדוֹשָׁה לְהַשְׁכִּיב אֶת הַיְלָדִים לִישֹׁן בְּעֶרֶב פֶּסַח, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ עֵרָנִיִּים כָּל הַסֵּדֶר וִיקַיֵּם בָּהֶם מִצְוַת "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", שֶׁזֶּהוּ עִקַּר מַטְּרַת לֵיל הַסֵּדֶר (ה). וּכְמוֹ כֵן, טוֹב וְנָכוֹן לְכָל אָדָם לִישֹׁן בְּעֶרֶב הֶחָג, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה רָגוּעַ וּמְיֻשָּׁב לָשֶׁבֶת בְּנַחַת בְּלֵיל הַסֵּדֶר וּלְהַרְחִיב בְּסִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם, וְלֹא יְזָרֵז אֶת הַמִּשְׁתַּתְּפִים מֵחֲמַת עֲיֵפוּתוֹ.

לְצַפּוֹת וּלְיַחֵל לַחַג בְּנַחַת וּבְרֹגַע
מָה טוֹב וּמָה נָעִים שֶׁיָּכִין אֶת עַצְמוֹ וְאֶת בְּנֵי בֵּיתוֹ מֵרֹאשׁ, לִקְרַאת הַלַּיְלָה הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה, לְקַבְּלוֹ בְּנַחַת וְלֹא בְּלַחַץ וּבֶהָלָה, כִּי לֹא נָאֶה וְלֹא יָאֶה לְהַכְנִיסוֹ בְּהִתְרוֹצְצֻיּוֹת וְלַחַץ עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן. וְהַלְוַאי שֶׁנִּלְמַד מֵהָאִמָּהוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת שֶׁבַּדּוֹר הַקּוֹדֵם, הֵיאַךְ הָיוּ עוֹרְכוֹת אֶת שֻׁלְחַן לֵיל הַסֵּדֶר מִבְּעוֹד מוֹעֵד עִם הַיַּיִן, הַכּוֹסוֹת, הַקְּעָרוֹת, הַהַגָּדוֹת וְכָל הַדָּרוּשׁ לַלַּיְלָה הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה.

וְעֵצָה טוֹבָה לְכָל בַּעַל יָקָר, שֶׁאַחַר שֶׁרָחַץ וְלָבַשׁ בִּגְדֵי הֶחָג הַחֲמוּדוֹת, יֵשֵׁב וְיִקְרָא אֶת סִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם בְּנַחַת וּנְעִימָה עִם כּוֹס תֵּה חַם, וּבְוַדַּאי שֶׁכָּל כֻּלּוֹ יִתְמַלֵּא שִׂמְחָה וָעֹנֶג, וְיַרְגִּישׁ הֵיאַךְ נִכְסְפָה וְכָלְתָה נַפְשׁוֹ לִקְרַאת בּוֹא הֶחָג. 
וְלֹא כְּאוֹתָן מִשְׁפָּחוֹת הָעוֹבְדִים וּמְכִינִים אֶת צָרְכֵי הֶחָג עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן, וְנִכְנָסִים לֶחָג בְּלַחַץ וּבֶהָלָה. וְכַמָּה הַנְהָגָה לֹא נְכוֹנָה הִיא, מָה שֶׁסִּפֵּר לִי יְהוּדִי אֶחָד, שֶׁלֵּיל הַסֵּדֶר בְּבֵיתָם נַעֲשֶׂה בַּעֲיֵפוּת וּבִמְהִירוּת, מֵאַחַר שֶׁכֻּלָּם עֲיֵפִים מֵעֲבוֹדוֹת הַיּוֹם, הַנָּשִׁים מֵעֲבוֹדוֹת הַבַּיִת, וְהַגְּבָרִים מֵאֲפִיַּת הַמַּצּוֹת, וְכִלְשׁוֹנוֹ: "אֲנַחְנוּ עוֹשִׂים קֻפָּה בְּעֶרֶב פֶּסַח". מָה שָׁוָה "קֻפָּה" כָּזוֹ, הַבָּאָה עַל חֶשְׁבּוֹן חִנּוּךְ הַיְלָדִים, שֶׁרוֹאִים הֵיאַךְ מִתְקַיֶּמֶת מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה "וְהִגַּדְתְּ לְבִנְךָ"?!. וּכְבָר אָמְרוּ חֲזַ"ל: "וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם, הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח", וּמִכְּלָל הֵן, אַתָּה שׁוֹמֵעַ לָאו. 
יִשְׁמַע חָכָם וְיוֹסֵף לֶקַח.

הֲכָנַת נֵר דָּלוּק
אָסְרוּ חֲכָמִים לְהַדְלִיק אֵשׁ חֲדָשָׁה בְּיוֹם טוֹב, כְּמוֹ מִקֻּפְסַת גַּפְרוּרִים אוֹ מִמַּצִּית וְכַדּוֹמֶה, וְהִתִּירוּ לְהַדְלִיק מֵאֵשׁ הַדְּלוּקָה מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב.
 אִי לְכָךְ, יֵשׁ לָשִׂים לֵב בְּעֶרֶב יוֹם טוֹב קֹדֶם כְּנִיסַת הֶחָג לְהָכִין 'נֵר נְשָׁמָה' הַדּוֹלֵק 24 שָׁעוֹת, כְּדֵי שֶׁאִם יִצְטָרֵךְ לְבַשֵּׁל וּלְהַדְלִיק אֶת הַגַּז בְּיוֹם טוֹב, יִהְיֶה לוֹ מֵהֵיכָן לָקַחַת אֶת הָאֵשׁ. 

וְזֶהוּ הַנִּקְרָא 'הַדְלָקָה מֵאֵשׁ לְאֵשׁ', דְּהַיְנוּ שֶׁאֲנִי מַדְלִיק מֵאֵשׁ שֶׁהָיְתָה דְּלוּקָה מִלִּפְנֵי יוֹם טוֹב, לְאֵשׁ שֶׁעַכְשָׁו מִתְחַדֶּשֶׁת. וְאָמְנָם, יֵשׁ לְהִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְכַבּוֹת אֶת הַגַּפְרוּר שֶׁבְּאֶמְצָעוּתוֹ מַעֲבִיר אֶת הָאֵשׁ בְּיוֹם טוֹב, אֶלָּא יַנִּיחַ אוֹתוֹ שֶׁיִּכְבֶּה לְבַד.

הַדְלָקַת נֵרוֹת הֶחָג
טוֹב שֶׁהַנָּשִׁים תַּדְלֵקְנָה אֶת הַנֵּרוֹת לִפְנֵי הַשְּׁקִיעָה כִּבְכָל עֶרֶב שַׁבָּת. וְיֵשׁ הנוֹהֲגוֹת לְהַדְלִיק בְּלֵיל יוֹם טוֹב קֹדֶם הַקִּדּוּשׁ. וּפָשׁוּט שֶׁתַּדְלֵקְנָה מֵאֵשׁ שֶׁהָיְתָה דְּלוּקָה. (ח"ע סוכות רי)

הַבְּרָכָה - קֹדֶם הַהַדְלָקָה תְּבָרֵךְ הָאִשָּׁה: "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל [בשבת: שַׁבָּת וְ] יוֹם טוֹב", וְאַחַר כָּךְ תַּדְלִיק.

וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּעֶרֶב שַׁבָּת נוֹהֲגוֹת רֹב בְּנוֹת אַשְׁכְּנַז לְבָרֵךְ לְאַחַר שֶׁמַּדְלִיקוֹת אֶת הַנֵּרוֹת, מִכָּל מָקוֹם, בְּעֶרֶב יוֹם טוֹב אַף הֵן יְבָרְכוּ עַל הַנֵּרוֹת וְאַחַר כָּךְ יַדְלִיקוּ. 

מִכֵּיוָן שֶׁכָּל מַה שֶּׁנּוֹהֲגוֹת לְהַדְלִיק וְאַחַר כָּךְ לְבָרֵךְ, הוּא מֵחֲשָׁשׁ שֶׁמְּקַבְּלוֹת שַׁבָּת בַּהַדְלָקָה, וְהֵיאַךְ יַדְלִיקוּ לְאַחַר מִכֵּן? אַךְ בְּיוֹם טוֹב שֶׁמֻּתָּר לְהַדְלִיק מֵאֵשׁ לְאֵשׁ, נִמְצָא שֶׁאַף לַשִּׁיטָה שֶׁמְּקַבְּלוֹת אֶת הֶחָג בַּבְּרָכָה, רַשָּׁאִיּוֹת לְהַדְלִיק, אַךְ יִזָּהֲרוּ שֶׁלֹּא לְכַבּוֹת אֶת הַנֵּר שֶׁבּוֹ הֵן מַדְלִיקוֹת. (מ"ב רסג כז. ח"ע סוכות רט)

בְּנוֹת תֵּימָן - שֶׁנָּהֲגוּ בְּחוּץ לָאָרֶץ שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ עַל הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת שֶׁל יוֹם טוֹב, עַתָּה שֶׁעָלוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עֲלֵיהֶן לִנְהֹג כְּמִנְהַג אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּלְבָרֵךְ עַל הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת.

כמבואר בתלמוד ירושלמי, וכן פסקו: רוב הגאונים, הרא"ש, ארחות חיים, הר"י מקורביל, כל בו, ראבי"ה, אור זרוע, הגהות מיימוני, המרדכי, הרוקח, אבודרהם, לקט יושר. וכן פסק מרן השלחן ערוך, ורבים מהאחרונים: הלבוש, הדרישה, מגן אברהם, דגול מרבבה, רבנו זלמן, החיד"א, פני יהושע, שערי תשובה, שואל ומשיב, ערוך השלחן ועוד. 
וּמָה שֶׁכָּתַב בְּשׁוּ"ת פְּעֻלַּת צַדִּיק, שֶׁרֹב הַמְּקוֹמוֹת בְּתֵימָן נָהֲגוּ שֶׁלֹּא לְבָרֵךְ בְּיוֹם טוֹב, כְּבָר כָּתַב בְּשׁוּ"ת וָיִצְבֹּר יוֹסֵף בָּר, שֶׁהָרַב פְּעֻלַּת צַדִּיק עַצְמוֹ חָזַר בּוֹ בְּסִפְרוֹ עֵץ חַיִּים, וְכָתַב שֶׁאַדְּרַבָּה יֵשׁ לְפַרְסֵם בָּרַבִּים וּלְהַנְהִיג שֶׁכֻּלָּם יְבָרְכוּ עַל הַדְלָקַת נֵרוֹת יוֹם טוֹב, וְשֶׁכֵּן דַּעַת הָרַמְבָּ"ם שֶׁכָּתַב שֶׁמִּצְוַת כִּבּוּד וְעֹנֶג שֶׁנֶּאֶמְרָה בַּשַּׁבָּת, נוֹהֶגֶת גַּם בְּיָמִים טוֹבִים. וּמִכֵּיוָן שֶׁמִּצְוַת הַדְלָקַת נֵרוֹת שַׁבָּת הִיא מִכְּלָל עֹנֶג שַׁבָּת, הוּא הַדִּין לְגַבֵּי יוֹם טוֹב. וְכֵן כָּתַב הַגָּאוֹן רַבִּי שָׁלוֹם חַבְּשׁוּשׁ בְּשׁוֹשַׁנַּת הַמֶּלֶךְ, שֶׁבְּעֵץ חַיִּים חָזַר בּוֹ הָרַב, וְהוֹכִיחַ מֵהָרַמְבָּ"ם שֶׁמִּצְוָה לְבָרֵךְ. וְכֵן כָּתְבוּ עוֹד מֵרַבָּנֵי תֵּימָן לְבָרֵךְ, מַהֲרִ"י ונה, שְׁתִילֵי זֵיתִים וְעוֹד. 

וְכָתַב מַהֲרִ"י בַּשִּׁירִי לְבָרֵךְ, וְשֶׁכֵּן בִּזְמַנָּם הָיָה הַמִּנְהָג פָּשׁוּט לְבָרֵךְ. וְסִייֵּם מָרָן הראשון לציון זצ"ל בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: וּבְוַדַּאי שֶׁכָּל מָשְׂכִּיל נָבוֹן וִירֵא שָׁמַיִם, הֶחָרֵד לִדְבַר ה', לֹא יַשְׁגִּיחַ בְּדִבְרֵי הָאוֹמֵר לְשַׁנּוֹת מִן הַמִּנְהָג הַנָּפוֹץ בְּכָל הָעוֹלָם וּבְכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל אַתְרָא דְמָרָן הַקָּדוֹשׁ הַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ וְרַבּוֹתֵינוּ גְּאוֹנֵי יְרוּשָׁלַיִם, אֲשֶׁר דִּבְרֵיהֶם תָּמִיד נֵר לְרַגְלֵינוּ וְאוֹר לִנְתִיבוֹתֵינוּ, שֶׁאִם רִאשׁוֹנִים כְּמַלְאָכִים אָנוּ כִּבְנֵי אָדָם. 

וְאֵיזֶהוּ חָכָם הַמַּכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, וַהֲרֵי כְּבַר אָמְרוּ חֲזַ"ל אַל יְשַׁנֶּה אָדָם מִפְּנֵי הַמַּחֲלֹקֶת. לָכֵן אוֹתָם מִיּוֹצְאֵי תֵּימָן שֶׁעֲדַיִן לֹא מְבָרְכִים, עֲלֵיהֶם לְשַׁנּוֹת מִנְהָגָם, וּמִכָּאן וּלְהַבָּא לְבָרֵךְ עַל הַהַדְלָקָה שֶׁל יוֹם טוֹב, וַעֲלֵיהֶם תָּבוֹא בִּרְכַת טוֹב. וְרָאוּי לְעוֹדֵד אוֹתָם וּלְחַזֵּק אֶת יְדֵיהֶם בָּזֶה, וּמֵה' יִשְׂאוּ בְּרָכָה. (חזו"ע שבת א ריז)

"שֶׁהֶחֱייָנוּ" - לֹא תְּבָרֵכְנָה הַנָּשִׁים שֶׁהֶחֱייָנוּ בַּהַדְלָקָה, כֵּיוָן שֶׁמְּבָרְכִים בְּרָכָה זוֹ לְאַחַר מִכֵּן בַּקִּדּוּשׁ. (ירושלמי, אור זרוע, תרומת הדשן ועוד) וְהַמְבָרְכוֹת נִכְנָסוֹת לַחֲשַׁשׁ הֶפְסֵק בֵּין הַבְּרָכָה לַהַדְלָקָה, וְלָכֵן טוֹב לְהָעִיר לָהֶן בְּנַחַת שֶׁיַּפְסִיקוּ מִמִּנְהָגָן. וְכָתְבוּ הַגָּאוֹן יַעְבֵּ"ץ, יָפֶה לַלֵּב, פְּתַח הדביר, וְחֶסֶד לָאֲלָפִים, שֶׁמִּנְהַג נָשִׁים זֶה אֵין לוֹ יְסוֹד בַּהֲלָכָה, וּשְׁגָגָה הוּא.

אַף נָשִׁים הַמְבָרְכוֹת 'שֶׁהֶחֱייָנוּ' בַּהַדְלָקָה, תַּעֲנֶינָה 'אָמֵן' עַל בִּרְכַּת 'שֶׁהֶחֱייָנוּ' שֶׁשּׁוֹמְעוֹת בַּקִּדּוּשׁ, וְאֵין בָּזֶה חֲשַׁשׁ הֶפְסֵק בֵּין בִּרְכַּת 'הַגֶּפֶן' לִטְעִימַת הַיַּיִן.

וְיֵשׁ לְהַבְהִיר כִּי דִּין זֶה הוּא רַק בְּחַג הַפֶּסַח, מֵאַחַר וּבִרְכַּת 'שֶׁהֶחֱיָנוּ' שֶׁבַּקִּדּוּשׁ שַׁיֶּכֶת גַּם עַל שְׁאָר מִצְווֹת הַסֵּדֶר כַּאֲכִילַת הַמַּצָּה וְהַמָּרוֹר, וְהָאִישָּׁה שֶׁבֵּרְכָה שֶׁהֶחֱיָנוּ בַּהַדְלָקָה לֹא כִּוְּנָה עַל מִצְווֹת אֵלּוּ, אֶלָּא עַל עֶצֶם הֶחָג. וְלָכֵן בְּסֻכּוֹת שֶׁפְּטוּרָה הִיא מִמִּצְוַת סֻכָּה, אֵין לָהּ לַעֲנוֹת אָמֵן אַחַר 'שֶׁהֶחֱיָנוּ' שֶׁבַּקִּדּוּש מֵחֲשַׁשׁ הֶפְסֵק. 

וְאוּלָם, אִם הִיא מִבְּנוֹת אַשְׁכְּנַז, רַשָּׁאִית לַעֲנוֹת 'אָמֵן', מֵאַחַר וְיֵשׁ נוֹהֲגוֹת לְבָרֵךְ אֲפִלּוּ עַל הַיְשִׁיבָה בַּסֻּכָּה, אַךְ בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת לֹא תַּעֲנֶינָה. (שבט הלוי ח"ג סימן סט. כה. סוכות קנא, ריג)


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏