תצווה- כשאין שליטה המעיל מכפר!

דם שליטה עליהם?" - ואיך קשור למעיל?, איך יתכן שידיד יהפוך לשונא הגדול ביותר?! משל ונמשל המבארים כמה חמור לשון הרע שבהתחלה נהנים ממנו ולבסוף משלמים מחיר יקר.

כשאין שליטה המעיל מכפר!

"ועשית מעיל..."

שלשה דברים אין לאדם שליטה עליהם: מחשבה, ראייה ושמיעה.

מחשבה - לפעמים מבלי שאדם משים לב נכנסת לו מחשבה זרה.

ראייה - אדם יכול לשמור את עיניו ולפתע באוטובוס יראה מראות לא צנועים וכל השמירה נגוזה בבת אחת.

שמיעה - אדם יכול לשמור את פיו מלקלל, אך לא יוכל להימנע מלשמוע קללה / לשון הרע.

המעיל כיפר על עוון לשון הרע - כיון שהיו לו פעמונים וכשהכהן היה נכנס היו הכוהנים מתכוננים לבואו מבקשים רשות מהמלך (לכן בס"ת יש פעמונים). 

כמה חמור לשון הרע שבהתחלה נהנים ממנו ולבסוף משלמים מחיר יקר.

משל למה הדבר דומה: 

נוכל הסתובב בעיר הגדולה וראה אורח שזה עתה הגיע לעיר. אמר לו הנוכל: 'בא ואראה לך את העיר שלנו'. לאחר שהסתובבו הציע הנוכל לאורח לשבת איתו במסעדה על חשבונו. 

שמח האורח וסעד את ליבו בכל טוב, ומארחו (=הנוכל) ביקשו לקחת מכל טוב, התפלא האורח על הכנסת אורחים של תושבי המקום ונהנה כסעודת שלמה בשעתו. 

לקראת סיום הארוחה נעלם הנוכל וכל תחנוניו של האורח לבעל המסעדה לא הועילו ונאלץ לשלם במיטב כספו גם על ארוחתו וגם על ארוחת מארחו הנוכל.

כן הוא הנמשל:

כך גם עוון לשון הרע, השומע נהנה באותו הרגע אך לעתיד לבוא אחרי 120 ישלם טבין ותקילין... ויבין שאין זו אלא הנאה רגעית = תחושת שווא, וכשיראה מה מחירה הגדול של אותה הנאה, יהפוך מידיד לשונא גדול...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏