תרומה- להתבונן זו חכמה!

"שיחה לפרשת השבוע תרומה" "מה הקשר בין חכמה ליראת שמים?". "מה ההפך מ'ירא שמיים'?". "סיפור על רבי עקיבא" אל מול חיאל בית האלי. אחד שמתבונן לאחד שמתעלם ולאן כל אחד מהם בסופו של דבר הגיע...

להתבונן זו חכמה!


"וכל חכם לב ..."

חז"ל מביאים: "הן יראת ה' היא חכמה"

הפירוש: ליראה נדרשת התבוננות, להתבונן זו חכמה.

שאלה: 
מה ההפך מ'ירא שמיים'?

תשובה: 
ניתן להשיב על פי הכתוב פרשת וארא: "הירא את דבר ה' הניס את עבדיו ואשר לא שת ליבו..." = אדם שלא מתבונן = לא שם לב.

דוגמא פשוטה לאחד שלא מתבונן: 
הולך לשיעור, יושב ולומד והוא לא חלק מזה, הוא לא מקיים. 

זהו שנאמר: "פי ידבר חכמות והגות ליבי תבונות" (תהילים מ"ט) = התבוננות הלב היא הגות אם אין חיבור בין החכמה ללב מה תועיל החכמה?!.

סיפור המובא באבות דרבי נתן:

מה היה תחילתו של רבי עקיבא? אמרו, בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום. 

פעם אחת היה עומד על פי הבאר. אמר: מי חקק אבן זו? 
אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. 
אמרו לו: עקיבא אי אתה קורא "אבנים שחקו מים"?!
 
מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשה כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם. 
מיד חזר ללמוד תורה... 

בן ארבעים שנה הלך ללמוד תורה. לסוף שלוש עשרה שנה לימד תורה ברבים.


נתאר לעצמנו, שר' עקיבא לא היה מתבונן כיצד המים שחקו אבנים, האם היינו בכלל מכירים אותו?!

נחשוב לרגע, אילו אנחנו היינו עוברים שם - בטח היינו רצים לבית ומביאים מצלמה על מנת להצטלם... 

ר' עקיבא התבונן, וראו לאן הגיע...


הבה נראה מהי  חוסר התבוננות:
חיאל בית האלי, כשנהרגו בניו כשבנה את יריחו לא התייחס לקללה של יהושע "בבכורו ייסדנה ובצעירו יציב דלתיה" וכשאחאב בא לנחמו הוא מנסה לשייך את מות בניו של עלי לדרך המקרה: אולי זה בגֵנים שמתים צעירים אצלכם במשפחה.., 

עד שאליהו נאלץ לעצור את הגשם לשלוש שנים עד שנענה בתפילת המנחה ונביאי הבעל צעקו: "ה' הוא הא-לוקים" 

 ללא התבוננות אין תורה! וההתדרדרות זמינה ומסוכנת...



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏