וארא- פרעה הוא אזהרה לכולנו

"דבר תורה לפרשת השבוע - וארא" הרמב"ם באגרת לבנו כתב: שפרעה הוא אזהרה לכולנו - האומנם?! ראו מה קרה לאדם שמונחה ע"י היצר שלו... מדוע אצל המן הרשע כתוב "ויאמר המן בליבו", אבל אצל חנה אימו של שמואל הנביא כתוב: "וחנה היא מדברת אל ליבה"?! שרשרת הפיקוד של המוח, הלב והכבד...

פרעה הוא אזהרה לכולנו

"כבד לב פרעה" 

ליבו של פרעה כמו כבד - ככל שצולין אותו נעשה קשה יותר...

"תנו רבנן: כליות יועצות, לב מבין, כבד כועס" (ברכות סא.)

לכל איבר יש תכונה. עיקר הדם הוא בכבד (לכן צולים אותו) ובו תלויה מידת הכעס.


הלב מבין הוא - יש בו חכמת הלב - כפי שאומרת התורה בבניית המשכן: "וכל חכם לב בכם יבואו ויעשו". 

וחכם יודע ששום דבר לא יצא מהרוגז "רגזן לא עלתה בידו אלא רגזנותו" (קידושין מא.) ולפיכך נמלך הלב בשכל הישר דהיינו במוח.

לא בכדי גם בגוף האדם מסודרים איברים אלה בסדר חשיבותם מהגבוה - מוח אל הנמוך - הכבד, כשהלב הוא באמצע - מרכז הגוף. 

ואם כך הם סדר הדברים וזוהי שרשרת הפיקוד:  מח - לב - כבד =  הרי האדם הוא מלך

אך אם להיפך חלילה שהרוגז הוא שולט אז האדם הוא אומלל הוא בעצם נשלט ע"י תאוותיו אין לו משל עצמו כלום כבד - לב - מח = כלם, וזהו מתכון בטוח לכיליון. 

גם לפעול אך ורק לפי הרגש (כמו לרחם על ילד שלא יעשה חיסון כי זה כואב...) זו לא מידה "נבונה"...

אם האדם שם את הרוגז בסוף, אך פועל לפי הרגש דהיינו שרשרת הפיקוד אצלו היא לא מאורגנת כדבעי... היא נראת כך:  לב - מח - כבד = אין הוא אלא למך... 

ופרעה יוכיח - מה הרוויח מסירוביו לשלח את בני ישראל? מכה אחרי מכה. ביזה את עצמו והביא לאבדון לארצו ולעמו... 

הרמב"ם באגרת לבנו כתב: 

שפרעה הוא אזהרה לכולנו - ראו מה קרה לאדם שמונחה ע"י היצר שלו... 

לכן אצל המן הרשע כתוב "ויאמר המן בליבו" = הלב שולט בו

אבל אצל חנה אימו של שמואל הנביא כתוב: "וחנה היא מדברת אל ליבה" = הלב מסור בידה, היא שולטת בו...


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏